پربارترین و بهترین بذر گوجه برای هر منطقه کدام رقم می باشد؟

5 مارس 2023
۰ 932 views

گوجه یکی از محصولاتی است که به دلیل مصرف بالا در کشور و همچنین تقاضای بازار خارجی در اغلب مناطق کشور مورد کاشت قرار می گیرد. در هر منطقه از کشور با توجه به فصل کاشت عموما ارقام متفاوتی مورد کشت قرار گرفته و از این رو انتخاب بهترین و پربارترین بذر گوجه برای کشاورزان دارای اهمیت زیادی می باشد.

گوجه های فضای باز از نظر تیپ میوه به سه دسته بیضی (تخم مرغی)، بلوکی و گرد تقسیم می شوند. انتخاب رقم بر اساس تیپ میوه گوجه بسته به نیاز بازار از نظر مصرف تازه خوری، صادرات و فرآوری دارد.

به طور مثال بذر گوجه ۸۳۲۰ دارای تیپ گرد و تخت بوده و شباهت زیادی به گوجه های گلخانه ای دارد. از این رو بذر گوجه ۸۳۲۰ به دلیل شکل میوه و سفتی مناسب از بهترین بذر گوجه صادراتی محسوب می شود.

به طور کلی بذور گوجه به دو دسته گوجه های هیبرید و استاندارد تقسیم می شوند. عموما در مناطقی که با مشکل کمتری از نظر آفات و بیماری ها روبرو می باشند، از بذور استاندارد استفاده می شود. این ارقام عموما مناسب فرآوری از جهت تولید رب گوجه فرنگی می باشند.

بذوری مانند بذر گوجه وای فلات و وای کانیون، بذر گوجه ۱۱۱ فلات و ۱۱۱ کانیون، بذر گوجه رد استون ناسکو، بذر گوجه موبیل گریفاتون و بذر گوجه کینگ استون کانیون از بهترین بذر گوجه ربی محسوب می شوند.

بذور هیبرید گوجه نسبت به بذور استاندارد از مقاومت بهتری به تنش های محیطی مانند سرما، گرما، شوری، آفات و بیماری ها برخوردار می باشند.

به طور مثال ارقامی که از وزن میوه بیشتری برخوردار هستند، در مناطقی با خاکهای شور، کمتر تغییر سایز می دهند. ارقامی مانند بذر گوجه بارانا، بذر گوجه باسیمو و بذر گوجه باراکا از بهترین بذر گوجه مقاوم به شوری آب و خاک محسوب می شوند.

در مناطقی که با مشکل آفات و بیماری های ویروسی و قارچی مواجه هستند، انتخاب ارقامی که از مقاومت خوبی به بیماری ها برخوردار می باشند، بسیار اهمیت دارد. ارقامی مانند بذر گوجه بریویو، بذر گوجه برنتا، بذر گوجه بدرو و بذر گوجه متین گلسار از مقاوم ترین بذر گوجه فرنگی به بیماری ها محسوب می شوند.

البته باید به این نکته توجه داشت میزان مقاومت کاملا نسبی بوده و نمی توان گفت یک رقم کاملا به بیماری یا تنش های محیطی مقاوم می باشد. نقش مدیریت مزرعه و تاریخ کاشت نیز در این امر بسیار اهمیت دارد.

در مناطق خنک و سردسیر انتخاب بذر گوجه مقاوم به سرما بسیار اهمیت دارد. در مناطق گرمسیری نیز استفاده از بذر گوجه مقاوم به گرما بسیار مهم می باشد. سفت بودن بافت میوه گوجه برای مناطق گرمسیر از جهت تازه خوری و صادرات بسیار حائز اهمیت می باشد.

بذوری مانند بذر گوجه سما، بذر گوجه الیسا، بذر گوجه ناسادت، بذر گوجه فرمونت، بذر گوجه فاریس، بذر گوجه دنیز، بذر گوجه سرین و بذر گوجه رد استار از بهترین بذر گوجه برای مناطق گرمسیری محسوب می شوند.

در مناطق گرمسیری و در فصول گرم سال، کاشت ارقامی با پوشش برگی مناسب نیز بسیار مهم می باشد. در این ارقام حجم زیاد شاخ و برگ سبب کاهش خسارت آفتاب سوختگی به میوه شده و در نتیجه کیفیت و بازارپسندی محصول افزایش می یابد.

ارقامی مانند بذر گوجه ادونس، بذر گوجه مارول، بذر گوجه موناکو، بذر گوجه کاکی ۶۲۸ و بذر گوجه گارنت از پوشش برگی مناسبی برخوردار می باشند.

در مناطقی که گوجه به صورت پیش کار و در خارج از فصل اصلی مورد کاشت قرار می گیرد، زودرسی گوجه بسیار اهمیت دارد. زودرسی گوجه از جهت قیمت نهایی محصول و عدم برخورد با شرایط نامساعد محیطی بسیار مهم می باشد.

از بهترین بذر گوجه زودرس می توان به ارقامی مانند بذر گوجه افرا، بذر گوجه کا ۸۵۷ کانیون، بذر گوجه اولا، بذر گوجه ۲۴۶۶ سمینیس و بذر گوجه ژیوان اشاره نمود.

برای برخی از کشاورزان همرسی میوه ها و همزمانی برداشت آن بسیار اهمیت دارد. رسیدن همزمان گوجه ها سبب کاهش طول دوره برداشت شده و تعداد چین های برداشت کاهش می یابد. از بهترین گوجه های همرس می توان به بذر گوجه سانسید ۶۱۸۹، بذر گوجه ۶۱۰۸، بذر گوجه راک و بذر گوجه متین اشاره نماییم.

برای استعلام قیمت و خرید بهترین و پربارترین بذر گوجه متناسب با منطقه کاشت می توانید از طریق شماره تماس ۰۳۱۳۵۲۲۳۸۶۰ و ۰۹۱۳۳۷۰۸۸۵۲ با کارشناسان موسسه کشاورزی مبین کشت در ارتباط باشید.

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!