ایمپلنت دندان زیگوماتیک

6 مارس 2023
۰ 2,907 views

ایمپلنت دندان زیگوماتیک یا زایگوما (Zygoma) یک راه حل مناسب برای بیمارانی است که قصد کاشت دندان دارند اما دچار تحلیل شدید استخوان فک بالا هستند. اگر شما نیز قصد ایمپلنت دندان خود را داشته اید، ممکن است با نوع خاصی از ایمپلنت به نام زیگوماتیک برخورد کرده باشید.

این درمان از نیاز به پیوند استخوان جلوگیری می کند و برخلاف ایمپلنت های معمولی که برای جایگزینی دندان ها در فک قرار می گیرند در استخوان زیگوماتیک یا همان گونه قرار می گیرند. بدین ترتیب، این روش از دندان ها فک بالا پشتیبانی می نماید.

در ادامه مطلب، هر آنچه را که باید در مورد این نوع ایمپلنت بدانید شرح خواهیم داد، پس تا پایان با ما همراه بمانید.

ایمپلنت دندان زیگوماتیک چیست؟

ایمپلنت زیگوماتیک گونه ای از ایمپلنت می باشد که به جای قرار گرفتن در استخوان فک، با عبور از سینوس ها در استخوان گونه کاشته می شود. این پایه محکم برای حمایت از ایمپلنت، فشار وارده را در سطح وسیعی پخش کرده و امکان قرار دادن موفقیت آمیز بریج های دندانی را در زمان جراحی فراهم می آورد.

ایمپلنت زیگوماتیک برای توانبخشی دندان های بیمارانی که استخوان کافی در فک فوقانی خلفی خود ندارند به کار می رود. افرادی که در سنین پایین دندان های خود را از دست داده اند. یا آنهایی که به دچار تروما یا تحلیل شدید استخوان (آتروفی) هستند. قیمت ایمپلنت دندان در این مواقع به صرفه تر است.

تفاوت میان ایمپلنت زیگوماتیک و ایمپلنت معمولی

ایمپلنت زیگوماتیک به طور قابل توجهی طولانی تر از ایمپلنت دندان معمولی است. البته آنها از طریق دهان وارد می شوند، اما برخلاف قوس های دندانی یا استخوان آلوئول در دهان، به استخوان گونه پیوند می خورند. پایداری آنها نیز به دلیل استخوان گونه ها بسیار بالا است و می توان در همان روز، ایمپلنت را انجام داد.

مزایای ایمپلنت دندان زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک برای جایگزینی دندان در فک بالا در نظر گرفته شده است. آنها را می توان برای جایگزینی کل قوس دندان های از دست رفته، دندان های به شدت آسیب دیده یا پوسیده یا دندان هایی که به دلیل بیماری پریودنتال شدید لق شده اند استفاده کرد. علاوه بر این، ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای بیمارانی که به دلیل کمبود توده استخوانی کاندیدای کاشت‌های سنتی دندان نیستند، گزینه‌ای ایده‌آل است. همچنین می توان از ایمپلنت زیگوماتیک در هماهنگی با ایمپلنت های سنتی دندان برای جایگزینی دندان های بالا و پایین استفاده کرد. به جز این مورد، مزایای ایمپلنت دندان زیگوماتیک عبارتند از:

– عدم نیاز به توده استخوانی کافی

یکی از پیش نیازهای اصلی ایمپلنت های معمولی، برخورداری از توده استخوان کافی است. با این حال، ایمپلنت های زیگوماتیک را می توان با خیال راحت حتی در مواردی که کیفیت استخوان فک بالا ضعیف است قرار داد. دلیل آن هم این است که آن به استخوان فک متصل نشده و در استخوان گونه کاشته می شود.

برخلاف استخوان های فک، استخوان های زیگوماتیک توده استخوانی خود را در نتیجه از دست دادن دندان یا بیماری های پریودنتال از دست نمی دهند.

– عدم نیاز به روش های تکمیلی

اغلب اوقات، زمانی که ایمپلنت های دندانی در فک بالایی با توده استخوانی کم قرار می گیرند، ممکن است اقدامات تکمیلی لازم باشد. یکی از روش های متداول به عنوان لیفت سینوس شناخته می شود که به موجب آن استخوان بین حفره دهان و حفره سینوس ضخیم می شود تا از آسیب رساندن ایمپلنت به سینوس ها جلوگیری شود.

معمولاً بیمار باید منتظر بماند تا سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت بهبود یابد. با این حال، با ایمپلنت های زیگوماتیک، نیازی به این روش های تکمیلی نیست. این نه تنها به معنای کمتر شدن روش‌ها است، بلکه به این معنی است که می‌توانید ایمپلنت‌های خود را زودتر انجام دهید.

– درصد موفقیت بالای ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت های دندانی زیگوماتیک نیز مانند ایمپلنت های سنتی دندان، از میزان موفقیت بالایی برخوردار هستند. تخمین زده می شود که میزان موفقیت ایمپلنت های زیگوماتیک بین ۹۷ تا ۹۸ درصد است.

– طول درمان کم

طول درمان این نوع ایمپلنت بسیار سریع بوده و ترمیم استخوان زیگوماتیک و دندان در کمترین زمان ممکن رخ می دهد.

عوارض ایمپلنت دندان زیگوماتیک

این روش نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارضی را برای شخص به همراه داشته باشد. گرچه میزان موفقیت آن همانطور که در بالا ذکر شد، بسیار بالا می باشد. رایج ترین عارضه مرتبط با ایمپلنت دندان زیگوماتیک، سینوزیت است. به جز این، پارستزی و پیشینه راه ارتباطی اورو ـ آنترال ((oro-antral که یک حفره غیر طبیعی بین حفره دهان و سینوس فکی می باشد، از عوارض این نوع درمان به شمار می آیند. با استفاده از کلینیک دندانپزشکی مانند دکتر محمدی به کمترین میزان عوارض خواهید رسید.

جمع بندی

ایمپلنت های زیگوماتیک به عنوان یک پیشرفت نسبتا جدید در فناوری ایمپلنت دندان در نظر گرفته می شوند. آنها از زمان معرفی به دنیای ایمپلنت های دندانی، به دلیل اثربخشی خود در بیمارانی واجد شرایط کاشت ایمپلنت دندان معمولی نیستند، محبوبیت پیدا کرده و می توانند ظاهر و اعتماد به نفس افراد را تا حد زیادی بهبود بخشند.

برچسب ها :
ایمپلنت,دندان,زیگوماتیک

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!