چگونه از صفر برای آیلتس بخوانیم؟ ‏(منابع سلف استادی)

2 می 2023
۰ 420 views

چکیده :
یادگیری آیلتس در خانه به صورت خودآموز و خودخوان با بهترین منابع، کتاب‌ها، جزوات، pdf و ویدیوها برای ماژول آکادمیک و جنرال IELTS

چگونه از صفر برای آیلتس بخوانیم؟ آیلتس چیست؟

آیلتس آزمون بین المللی تعیین سطح زبان انگلیسی است. بزرگترین آزمون زبان انگلیسی در جهان با بیشترین مراکز آزمون در اکثر کشورها ‏است. برای مهاجرت و ترک وطن، راهی بجز عبور از سد آیلتس ندارید.‏ خوشبختانه در سال‌های اخیر منابع متعددی برای آمادسازی آیلتس معرفی شده است. اما قبل از اینکه بفهمیم چگونه از صفر برای آیلتس بخوانیم، بخش‌های مختلف آیلتس را بشناسیم. آزمون آیلتس چهار بخش دارد:‏

  • IELTS Speaking‏ – یک آزمون حضوری با اگزمینر (Face-To-Face) که بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می کشد و شامل ۳ پارت است. برای ماژول آکادمیک و جنرال یکسان است.‏
  • IELTS Listening‏ – تست مهارت شنیداری به مدت ۳۰ دقیقه و ۴۰ سوال است. برای داوطلبان آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است.
  • IELTS Reading – داری ۳ بخش با ۴۰ سوال است که ۱ ساعت طول می کشد. برای آکادمیک سه متن با درجه سختی بالا داده می‌شود. برای جنرال ۵ متن که چهار متن اول ساده، اما متن آخر مشابه آکادمیک سخت است.
  • IELTS Writing – به دو Task یک و دو تقسیم می شود. ‏Task 1 Academic‏ گزارش کوتاهی از نمودار، گراف، جدول نقشه، پروسه است. ‏Task 1 General‏ یک نامه رسمی یا غیر رسمی است. در ‏Task 2 Academic & General یک متن حداقل ۲۵۰ کلمه‌ای نوشته می‌شود و موضوعات اجتماعی، فرهنگی، آموزشی را شامل می‌شود. رایتینگ آیلتس در مجموع ۱ ساعت ‏طول می کشد.‏

چگونه برای آیلتس آماده شویم؟

هر مهارت آیلتس نکات خاص خودش را دارد و باید به صورت جداگانه برنامه ریزی شود. آیلتس را می‌توان سلف استادی یا خودآموز خواند، در صورتی که بهترین منابع سلف استادی آیلتس را داشته باشید. کتاب‌ها، ویدیوها، جزوات و آموزش‌های فراوانی برای IELTS وجود دارد، اما کدام را بخوانیم تا به نمره بالای ۶ یا ۷ برسیم؟

صفر تا صد لیسنینگ آزمون آیلتس

همه داوطلبان فقط در یک آزمون شنیداری آیلتس شرکت می‌کنند. این بدان معناست که داوطلبان آکادمیک و ‏General‏ در آزمون شنیداری ‏یکسان با امتیازات یکسان حضور خواهند کرد.‏ آزمون لیسنینگ آیلتس در مجموع ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد.‏ ضبط شنیداری آیلتس ۳۰ دقیقه طول می کشد و ۱۰ دقیقه برای انتقال جواب‌ها به پاسخنامه است.‏ در آزمون کامپیوتری، بجای ۱۰ دقیقه، فقط ۲ دقیقه برای بررسی جواب‌ها به شما فرصت داده می‌شود. آزمون لیسنینگ چهار بخش دارد:

  1. بخش اول: مکالمه بین ۲ نفر در زمینه جذب نیرو، تور گردشگری، کرایه اتومبیل، رزرو هتل و غیره است.
  2. بخش دوم: فقط یک نفر اطلاعاتی در مورد شرکت، آموزشگاه، پارک، کتابخانه، دفتر و غیره ذکر می‌کند.
  3. بخش سوم: مکالمه بین دو یا سه نفر دانشجو است که در مورد پروژه‌ یا پایان‌نامه صحبت می‌کنند.
  4. بخش چهارم: فقط یک نفر در زمینه گونه‌های حیوانات، بناهای قدیمی، دانشمندان، اکتشافات و غیره اطلاعات می‌دهد.

پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

بهترین و جذاب‌ترین راه برای تقویت لیسنینگ آیلتس، گوش دادن به پادکست است. سعی کنید پادکست‌های تعاملی را انتخاب کنید، یعنی در زمان شنیدن، از شما سوال بپرسد و شما را مجبور به حرف زدن کند. در این شرایط تمرکز شما بیشتر است و به مرور زمان لهجه و تلفظ بهتری هم پیدا می‌کنید. نکته مهم دیگر، فراگیری گرامر زبان انگلیسی با پادکست است، به این صورت که تمامی دستورات زبان در ذهن شما جا می‌گیرند، بدون اینکه متوجه قواعد گرامری شوید.

همیشه سطح زبان انگلیسی خود را در زمان انتخاب پادکست لحاظ کنید. اگر پادکست مناسب سطح خود انتخاب نکنید، به سرعت نامید می‌شود و ادامه نمی‌دهید. بنابراین با یک آزمون تعیین سطح آنلاین آیلتس شناخت بهتری از خود پیدا کنید. از جمله پادکست‌هایی که می توانید با یک سرچ ساده پیدا کنید و شنیدن آنها لذت ببرید عبارتند از:

  • پادکست British Council
  • پادکست VOA
  • پادکست ۶minutes BBC
  • پادکست Luke’s English
  • پادکست ESLpod

لغات لیسنینگ آیلتس

واژگان پرتکرار در لیسنینگ آزمون آیلتس را برای افزایش دایره‌لغات و تمرین دیکته کلمات حتماً تمرین کنید. یکی از انواع سوالات لیسنینگ آیلتس Gap-Fill یا جای خالی است و به احتمال زیاد حداقل ۲۰ سوال را شامل می‌شود. دو نقطه ضعف احتمالی خود را برای زمانی که کلمه را نمی‌شناسید و یا دیکته آن را نمی‌دانید، پوشش دهید. حتی اگر یک حرف (مثلاً S) را اشتباه بنویسید، یک امتیاز از دست خواهید داد.

راهنمای کامل بخش ریدینگ آزمون آیلتس

آزمون ریدینگ آیلتس در سال‌های اخیر پیچیده و سخت تر شده است. گستردگی لغات استفاده شده در متن‌ها، اکثر داوطلبین را دچار مشکل کرده است و به همین جهت نمره پایینی در این مهارت کسب می‌کنند. متن‌ها معمولاً از کتاب ها، مجلات و روزنامه ها گرفته می شوند و اغلب می توانند حاوی زبان پیچیده، واژگان دانشگاهی و گاهی نمودارها، نقشه ها یا نوعی تصویر باشند.

می توانید در برگه سوالات یادداشت‌برداری کنید، زیر کلمات خط بکشید و روی هر قسمتی از برگه سوال بنویسید. فقط برگه پاسخنامه شما نمره‌دهی می شود. یادداشت برداری بر روی برگه سوال بسیار مفید است و می تواند به شما در یافتن پاسخ ها کمک کند. برای تست ریدینگ و لیسنینگ باید از مداد استفاده کنید. پس فراموش نکنید که یک پاک کن با خود ببرید. با این حال، برای نوشتن می توانید خودکار یا مداد را انتخاب کنید.

به ازای هر پاسخ صحیح یک امتیاز می گیرید. برای پاسخ نادرست امتیاز از دست نمی دهید. بنابراین، هرگز در پاسخنامه خود جای خالی نگذارید – همیشه حدس بزنید. زمان اضافی برای انتقال پاسخ ها وجود ندارد. شما باید پاسخ های خود را مستقیماً در برگه پاسخنامه خود در طول ۱ ساعت بنویسید. توصیه می شود برای هر قسمت ۲۰ دقیقه وقت بگذارید. انواع مختلفی از سوالات وجود دارد و شما باید همه آنها را تمرین کنید.

انواع سوالات ریدینگ ایلتس

سوالات ریدینگ آیلتس به دو دسته In order و not in order تقسیم می‌شوند. سوالات In order یعنی، جواب سوالات به ترتیب در متن آمده است و برای not in order هیچ ترتیبی وجود ندارد. معمولاً سوالات ترتیبی ساده تر هستند و دسته دیگر مقداری دشوارتر است. سوالات Match Heading و Match Paragraph در دسته not in order قرار دارند. زیرا ممکن است عنوان اول برای پاراگرف پنجم مناسب باشد. سوالات Gap-fill – True/False/Not Given – Multiple Choice در دسته in order قرار دارند.

چگونه نمره ریدینگ را افزایش دهیم؟

برای موفقیت در آیلتس باید بتوانید متن ها را اسکن کنید. اسکن یعنی مکان یابی سریع اطلاعات ‏و هیچ ارتباطی با درک مطلب ندارد.‏ مهارت های تندخوانی خود را توسعه دهید. آزمون آیلتس دارای محدودیت زمانی است و توانایی شما را برای تکمیل به ‏موقع سؤالات به چالش می کشد. شما باید مهارت های تندخوانی را توسعه دهید تا بتوانید به سرعت پاسخ های خود را پیدا کنید. این ‏به این معنی است که شما باید بتوانید متن را به سرعت اسکن کنید تا اطلاعات را پیدا کنید.‏ سعی نکنید متن کامل را بفهمید، فقط پاسخ ها را بیابید.

تقویت دایره‌لغات با سیستم Paraphrasing

پارافریز یعنی در متن از کلماتی استفاده می‌شود که مترادف آنها در سوال آمده است. یادگیری لغات فقط در مورد یادگیری معنای ‏یک کلمه نیست، بلکه در مورد یادگیری مترادف و هم‌معنی آن هم می‌شود. مثلاً کلمات abroad – overseas – internationally – go to another countrey هم معنی هستند. اگر در سوال و متن باشند، جواب True می‌شود. در ادامه بهترین منابع تقویت دایره‌لغات آیلتس آمده است.

  1. کتاب Vocabulary for IELTS
  2. لغات ضروری آیلتس
  3. کتاب ۵۰۴ واژه

هر سوال دارای کلمات کلیدی است که به شما کمک می کند پاسخ درست را ‏پیدا کنید. باید یاد بگیرید که کلمات کلیدی را تشخیص دهید و از آنها به درستی استفاده کنید. همچنین باید بررسی کنید که آیا کلمات ‏کلیدی مترادف دارند یا خیر. برخی از کلمات کلیدی واضح هستند، به عنوان مثال نام، تاریخ، اعداد، مکان ها و غیره.رایتینگ آیلتس

ساختار رایتینگ آیلتس

همانگونه که قبلاً گفتیم، رایتینگ ماژول جنرال و آکادمیک آیلتس متفاوت است. در تسک اول آکادمیک باید یک گزارش از نمودار، گراف، نقشه بنویسید. دو مدل نمودار داینامیک و استاتیک داریم که هر کدام روش‌ نوشتن خاص خودش را دارد. نقشه و پروسه در سال‌ها اخیر بیشتر در امتحان آیلتس ظاهر می‌شود. در تسک اول جنرال باید یک نامه نوشته شود. براساس اینکه به چه شخصی نامه را می‌نویسیم، نامه را به صورت رسمی یا غیر رسمی می‌نویسیم.

رایتینگ تسک ۲ آیلتس را می‌توان سخت ترین قسمت آزمون آیلتس دانست. در اینجا نه تنها نیاز به سطح انگلیسی بالا دارید، بلکه باید نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و آموزشی اطلاعات کافی داشته باشید. سیستم Paraphrasing و گرامر در کسب نمره بالای ۷ رایتینگ آیلتس بسیار مهم است. اگر از دایره‌لغات و سطح گرامر کافی برخوردار نباشید، هرگز به نمرات بالا دست نخواهید یافت. بهترین منابع رایتینگ آیلتس در پایین لیست شده‌اند:

  • کتاب گرامر آیلتس لیز
  • کتاب ایده های لیز
  • کتاب Barron’s Writing for the IELTS
  • کتاب ایده های سایمون

اسپیکینگ آیلتسهمه چیز در مورد اسپیکینگ آیلتس

اسپیکینگ آیلتس را بدون سبک و استراتژی معین شروع نکنید. اگر فقط بخواهید از اطلاعات فعلی خود کمک بگیرید، احتمالاً مکث و روانی خوبی ندارید. شما حتماً باید از ۶ دسته بندی برای جواب سوالات پارت ۲ اسپیکینگ استفاده کنید. سعی کنید از خلاقیت خودتان برای جواب دادن به سوالات استفاده کنید، چراکه برخی از سوالات اصلاً در زندگی واقعی شما اتفاق نیفتاده است.

از یک پارتنر برای تمرین سوالات مهارت اسپیکینگ آیلتس کمک بگیرید. خوشبختانه در سال‌های اخیری اپلیکیشن های موبایل بسیار زیادی در آیفون و اندروید ظهور کردند. با یک سرچ کوچک می توانید پارتنر مورد نظر خودتان را پیدا کنید. سپس با یک جدول برنامه ریزی، ساعت هایی را برای صحبت کردن از طریق اسکایپ، واتساپ، تلگرام و غیره تعیین کنید. مهمترین منابع اسپیکینگ آیلتس عبارت اند از:

  • کتاب IELTS Actual Speaking
  • کتاب makkar Speaking

بهترین منابع ویدیوی آیلتس

برای اینکه آیلتس را از صفر شروع کنید، نیاز به آموزش فارسی و انگلیسی همزمان دارید. منابعی که در بالا معرفی شدند، کاملاً انگلیسی هستند و فقط برای کسانی مناسب اند که از سطح زبان انگلیسی مناسبی برخوردار باشند. اما راه‌حل چیست و از کجا آموزش‌های آیلتس فارسی را بدست آوریم.

سایت Zandi English یکی از بهترین و جامع‌ترین آموزش‌های آیلتس را در اختیار شما قرار می‌دهد. بیش از ۳۵ ساعت ویدیو آموزشی آیلتس شما را از صفر به ۱۰۰ میرساند و قدم به قدم در کسب نمره بالای ۷ جلو می‌برد. آموزش جامع رایتینگ تسک ۲ ، رایتنیگ تسک ۱ جنرال و آکادمیک ، آموزش لیسینگ آیلتس ، آموزش ریدینگ آیلتس ، آموزش اسپیکینگ آیلتس ، پکیج‌ لغات کتاب ۵۰۴ ، پکیج‌ لغات ۱۱۰۰ واژه بارنز در این بسته وجود دارد.

برچسب ها :
آیلتس,IELTS,آموزش آیلتس,بهترین منابع آیلتس,سلف استادی آیلتس

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!