همه چیز درباره سفر به نگین کویر ایران

21 مارس 2023
۰ 213 views

نگین کویر ایران، شهر اردکان در استان یزد است. این شهر زیبا، بزرگترین شهر در یزد به شمار می‌رود و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. نام این شهر به معنای سرزمین مقدس بوده و هر روزه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، به اردکان سفر می‌کنند. وجود گردشگران بسیار در این منطقه، باعث شده که هتل های اردکان برای فراهم کردن رفاه حال گردشگران در نزدیکی مکان‌های گردشگری آن، احداث شوند. امروز هم ما در این مطلب، تصمیم داریم در مورد نگین کویر ایران، با شما صحبت کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعاتی در مورد این شهر زیبا به دست‌آورید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

آشنایی با شهر اردکان، نگین کویر ایران

کویر اردکان که سیاه کوه هم نامیده می‌شود، از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در کل استان یزد به شمار می‌رود. کویر سیاه کوه یا اردکان، به یک نعل اسب شباهت دارد. دلیل نامگذاری آن به کویر سیاه کوه، قرار گرفتن آن در میان دو کوه منفرد سیاه کوه و هریشت است. سیاه کوه در سمت شمال قرار گرفته و ۲۰۵۰ متر ارتفاع دارد، اما هریشت، کوهی در قسمت جنوبی کویر به ارتفاع ۱۹۳۹ متر است. قرار گرفتن این دو کوه در اطراف کویر، باعث شده جریان‌های سیلابی و آبی از دامنه آن‌ها، سرازیر شوند.

شاید برای شما هم جالب باشد، که بدانید درست در میان بافت تاریخی اردکان، اقامتگاه بومگردی اردکان قرار دارد. این اقامتگاه جزو هتل های اردکان به حساب می‌آید؛ با این حال در بافت تاریخی شهر قرار داشته و می‌تواند یکی از زیباترین مکان‌هایی باشد، که گردشگران در اردکان می‌بینند.

در اردکان، معادن اورانیوم ساغند و سنگ آهن چادرملو وجود دارد. البته که معادن سیلیس، باریت و سنگ‌های ساختمانی هم، در این شهر یافت می‌شود. خاک مرغوب اردکان، یکی از بهترین مصالح برای ساخت کاشی‌های باکیفیت است. ضمن اینکه اردکان، قطب فولاد یزد به شمار رفته و بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد کشور، در این شهر راه‌اندازی می‌شوند.

جاذبه ‌های گردشگری نگین کویر ایران

همان‌طور که در مطالب فوق اشاره کردیم، اردکان جاذبه‌های گردشگری زیادی داشته و روزانه بازدیدکنندگان بسیاری، برای بازدید آن‌ها به اردکان مسافرت می‌کنند. با‌این حال، معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر، شامل مکان‌های زیر می‌شود.

زیارتگاه چک چک

چکچکو، یادگاری از شاهدخت ساسانی است، که از سنگ مرمر سبز پوشیده‌ شده است. این مکان را، زیارتگاه پیر سبز هم می‌نامند. هر سال از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد‌ماه، مراسم بزرگداشتی در این زیارتگاه، با هدف گردهمایی دینی، اجتماعی و فرهنگی زرتشت برگزار می‌شود. این مراسم برای بزرگداشت صاحب پیر، برگزار خواهد شد. صاحب پیر، طبق روایات و گفته‌های زرتشتیان، دختر یزدگرد سوم، به نام نیک بانو یکی از شاهدخت‌های زمان ساسانیان است.

کمپ ریگ زرین

از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری در شهر اردکان، می‌توان به کمپ کویری ریگ زرین، اشاره کرد. این کمپ در نزدیکی پناهگاه حیات‌وحش، در نی باد و انجیر احداث‌شده است. حیات‌وحش بی‌نظیر این منطقه، می‌تواند برای هر فردی جذاب و دیدنی باشد. در حیات‌وحش کمیاب این منطقه، حیواناتی چون میش، قوچ، کبک، گربه شنی، هوبره، کل و جبیر وجود دارد.

خدمات بسیاری در این کمپ کویری، به مسافرین و گردشگران ارائه می‌شود؛ خدمات همه روزه آن‌ها، شامل موسیقی زنده، موتور سواری، سافاری، سالن سینما، سایت تخصصی پرواز، مزرعه ارگانیک، شتر سواری، اقامتگاه سویتی و کپر، پرورش اسب و پیست سوارکاری، آشپزخانه به منظور تهیه غذا‌های محلی و فست فودی مانند پیتزا، آش شولی یزدی، کیک یزدی، جوجه کباب و… می‌شود.

موزه فرش

موزه فرش یا موزه خانه افضلی، یکی از مکان‌های تاریخی باقی مانده از دوره قاجار و پهلوی اول است. خانه‌ای تاجر‌نشین، تاریخی و بسیار زیبا، که هنر فرش‌بافی را به گردشگران می‌شناساند. زیبا‌ترین فرش‌های دستباف در ایران را، می‌توان از موزه فرش تهیه کرد. در این موزه، فرش‌های دستبافت مردان و زنان اردکانی، فرش‌های دستباف قشقایی شیراز، فرش‌های دستباف افشار کردستان و فرش‌های تبریزی و… به چشم می‌خورد.

کارگاه‌های فرش‌بافی در دوره صفویه، زیلو‌های قدیمی اما چشم نواز و نقشه‌هایی از فرش اردکان هم، در این موزه قابل‌مشاهده است. البته‌که، بخش‌های مختلف صنعت قالی‌بافی هم، در سرداب خانه افضلی مشاهده می‌شود؛ در این بخش‌ها، مراحل ایجاد دار قالی، هنر رنگرزی، پنبه‌پاک‌کنی و همچنین شیوه بافت فرش به نمایش گذاشته‌شده است.

بازار چهارسوق

بازار چهارسوق، از جمله بزرگترین چهارسوق‌های خشتی، در ایران به شمار می‌رود. این بنای تاریخی، بیش از ۴۰۰ سال قدمت داشته، که توسط معماران دوره صفویه ساخته‌شده ‌است. بازار چهار سوق، یکی از مراکز تجاری در طول تاریخ در اردکان، به شمار می‌رفت؛ این بازار در اختیار زرگر‌ها قرار داشته، اما امروز تنها چند بنای کوچک و دو راسته از این سازه، به‌جای مانده است. چارسوق، چارسوی یا چارسو کلمه‌ای است، که در لهجه عامیانه و محلی به مکانی گفته می‌شود، که در ۴ طرف آن، بازار وجود داشته باشد. اما در این مورد، محلی که دو بازار با یک‌دیگر تلاقی داشته‌اند را، چهار سوق می‌گویند. در میان بازار‌های مخصوصی که برای تجار و کسبه در اردکان وجود داشته، بازار چهارسوق بزرگ و کوچک، جزء مهم‌ترین‌های آن‌ها به شمار ‌می‌روند.

رزرو هتل های اردکان در فلای تودی

استان یزد، بافت تاریخی بی‌نظیری دارد؛ قدمت طولانی این شهر، شهره جهانیان است. اما در این میان، شهر اردکان نیز با بافت تاریخی منحصر به فرد خود مورد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر شما هم برای بازدید از بافت تاریخی اردکان، مشتاق هستید پیشنهاد می‌کنیم برای رزرو بلیط و هتل در این شهر، به وب سایت Flytoday.ir مراجعه کنید. امکان رزرو متنوع ترین هتل های داخلی در این سایت وجود دارد. فرقی نمی‌کند به دنبال هتل لوکس باشید یا هتل های اقتصادی و ارزانقیمت یا حتی اقامتگاه های بومگردی، پس از ورود به این سایت و مشخص کردن مقصد می‌توانید فهرستی از انواع هتل را مطابق با بودجه و سلیقه خود مشاهده کرده و رزروتان را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید. فلای تودی ارزانترین مرجع خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل با پشتیبانی ۲۴ ساعته پاسخگوی تمام سوالات شما خواهد بود.

برچسب ها :
فلای تودی,رزرو هتل,بلیط هواپیما

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!