آشنایی با شرایط مصاحبه روانشناسی قضاوت

16 آوریل 2023
۰ 919 views

معمولا پس از گذشت چند روز از آزمون کتبی که در زمینه ی روانشناسی شخصیت از داوطلبان گرفته می شود، حالا نوبت به آن رسیده است که برای شرکت در مصاحبه روانشناسی قضاوت دعوت شوند.

اگر شما نیز به دنبال آشنایی بیش تر با شرایط مصاحبه روانشناسی قضاوت هستید و قصد دارید که در مورد تست شخصیت قضاوت بیش تر بدانید پس بهتر است که تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

مصاحبه روانشناسی قضاوت

شرایط تست شخصیت قضاوت

برای قبولی در آزمون قضاوت باید مراحلی را طی کرده و در آزمون تست شخصیت قضاوت شرکت کنید و پس از قبولی در این آزمون نیز باید خود را برای مصاحبه آماده کنید و این دو مرحله کاملا با یکدیگر در ارتباط می باشند و پاسخ های شما در این دو مرحله باید کاملا با هم مطابقت داشته باشد.

مراحل جذب قاضی توسط منابع انسانی قوه قضاییه انجام می شود و شامل مراحل مختلفی است.

این آزمون کاملا تستی بوده و فرد باید یکی از گزینه های ارائه شده را به عنوان پاسخ انتخاب کند که معمولا از دو دفترچه ی مختلف تشکیل شده است.

در دفترچه ی اول سوال ها دارای پاسخ های دو گزینه ای هستند و پاسخ ها به صورت بلی و یا خیر می باشند، این دفترچه دارای ۵۶۷ سوال می باشد که اختلالات شخصیتی فرد مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد.

دومین دفترچه ای که در اختیار داوطلب قرار می گیرد دارای ۲۴۰ پرسش است که فرد باید به آن ها پاسخ دهد و معمولا پاسخ سوال ها دارای پنج گزینه ی مختلف موافقم، مخالفم، کاملا موافقم، کاملا مخالفم و نظری ندارم می باشد.

در هنگام پاسخگویی به تست شخصیت قضاوت فرد باید در پاسخگویی به سوالات کاملا صادق باشد، به خوبی سوالات را درک کند و جواب مناسبی را برای آن ها انتخاب کند، معمولا چند سوال مختلف با مضمونی یکسان در سوال ها مشاهده می شود که میزان صداقت فرد را مشخص می کند و پس از گذشت چند روز از برگزاری تست شخصیت قضاوت فرد برای انجام مصاحبه دعوت می شود.

شرایط مصاحبه روانشناسی قضاوت

این مصاحبه بیش تر به یک گفت و گوی دوستانه شباهت دارد و افراد داوطلب پس از حضور در جلسه با دو روانشناس کاملا خبره و حرفه ای به گفت و گو می نشینند.

مدت زمانی که برای انجام مصاحبه روانشناسی قضاوت در نظر گرفته شده است در حدود سی دقیقه می باشد و هر داوطلب برای قبولی در این مصاحبه باید خود را فردی خونسرد و کاملا آرام جلوه دهد.

جواب های شما به سوالات در بخش آزمون تست شخصیت قضاوت در مرحله ی قبل باید کاملا با پاسخ هایی که در جلسه ی مصاحبه می دهید مطابقت داشته باشد و هر گونه مغایرت در پاسخ ها می تواند عاملی برای مردود شدن شما در مصاحبه تلقی شود.

داشتن آرامش ظاهری، تکان ندادن بیش از حد دست و پا ها، شاداب و با نشاط بودن و با اعتماد به نفس بودن شما می تواند امتیاز بزرگی برای پیروزی در این مصاحبه باشد.

دو روانشناسی که برای سنجش شما انتخاب شده اند بسیار زیرک و کار بلد هستند و کوچک ترین استرس و ترس درون شما را تشخیص می دهند، بنابراین بهتر است که قبل از شرکت در مصاحبه با سوالات احتمالی آشنایی داشته وبرای هر کدام از آن های پاسخ های کامل و مناسبی را آماده کنید.

باید با قاطعیت و نهایت ادب و احترام به سوالات پاسخ دهید و کلام شما باید بوی پختگی بدهد و با استدلال و با تکیه بر مستندات پاسخ بگویید.

سوالاتی که در مصاحبه روانشناسی قضاوت پرسیده می شود

  • در ابتدای مصاحبه از فرد می خواهند که خود را معرفی کند، در مورد برنامه ی زندگی و موفقیت ها و یا شکست هایی که در زندگی کسب کرده است سخن بگوید.
  • از دوطلب می خواهند تا در مورد انگیزه ی خود برای قضاوت توضیح دهد و بگوید که چرا قصد دارد قضاوت در دادگاه ها را برعهده بگیرد.
  • داوطلب بای به آخرین باری که دروغ گفته است اعتراف کند و ماجرا را برای روانشناسان مربوطه بازگو کند.
  • از داوطلب پرسیده می شود که چرا به جای قاضی وکیل نشده است و چه ویژگی هایی را در خود می بیند که او را به سمت قضاوت کشانده است؟
  • یکی دیگر از مسائلی که برای روانشناس بسیار مهم می باشد بحث احساساتی بودن فرد می باشد و یکی از سوالاتی که حتما از او می پرسند این است که در مواجه با ناراحتی های بزرگ چه عکس العملی دارد و این که چه زمان هایی گریه می کند.
  • هم چنین داوطلب باید واکنش های خود در زمان عصبانیت را به طور کامل توضیح دهد.

مدارک لازم برای شرکت در مصاحبه روانشناسی قضاوت

فرد داوطلب برای شرکت در مصاحبه باید مدارکی را با خود به همراه داشته باشد تا بتواند بدون هیچ گونه مشکلی در جلسه حاضر شده و پرونده ی کاملی را به روانشناسان مربوطه ارائه دهد.

  • اصل شناسنامه و یک کپی از آن
  • اصل کارت ملی و کپی از دو طرف کارت
  • کپی مدرک تحصیلی کارشناسی خود و یا در صورتی که مدرک تحصیلی حوزوی می باشد که در سطح دو و یا بالا تر قرار دارد می تواند آن را در مصاحبه ارائه دهد.
  • اگر داوطلب دانشجو بوده و در حال تحصیل است باید گواهی اشتغال به تحصیل با خود به همراه داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم به سایت دکتر بهشتیان به آدرس www.beheshtiyan.ir مراجعه کنید.

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!