برای اینکه ماشینها در بهترین حالت ممکن کار کنند، مهم است که سیستم روغنکاری و روانکاری آنها در بهترین حالت ممکن نگهداری شود. داشتن یک برنامه مناسب برای تعمیر و نگهداری روانکار به کاربر کمک میکند تا مشکلات سیستم را به حداقل برساند. تعمیر و نگهداری مناسب سیستم روان کار مستلزم تمیز کردن و تعویض منظم فیلترها، صفحات و صافیها است. بازرسیهای بصری باید به صورت دورهای انجام شود تا نشتهایی که میتوان قبل از تبدیلشدن به مشکلات جدیترمیم کرد، شناسایی شوند. با تعمیر و نگهداری معمول سیستم روانکاری میتوان از بسیاری از مشکلات رایج جلوگیری کرد. در اینجا چکلیستی از نکات مهم برای نگهداری روانکارهای صنعتی وجود دارد که به شما کمک میکند تا یک برنامه تعمیر و نگهداری سیستم روانکاری را پیادهسازی کنید. تا انتهای مطلب با ما باشید.
چکلیست تعمیر و نگهداری سیستم روانکاری
- مخزن روغنکاری را به صورت دورهای تمیز کنید اما از پارچههای نخی یا الیافی استفاده نکنید.
- فیلتر مکش و صفحه نمایش را بررسی کنید: هر سال باید فیلتر تعویض و صفحه تمیز شود.
- صافی را به طور مرتب خارج کرده و تمیز کنید.
- فیلتر خط (فیلتر فشار) را سالانه تعویض کنید.
- شلنگهای انعطافپذیر را از نظر ترک، سوراخ و سایش بررسی کنید.
- لوله را برای صاف شدن یا شکستگی بررسی کنید.
- چک کردن نشتی در تمام اتصالات؛ اتصالات را بررسی کنید اما از سفت شدن بیش از حد آن خودداری کنید.
- بررسی سیستم مانیتور برای کنترل افت یا افزایش غیر معمول فشار کاری.
- فقط باید از روانکنندههای توصیهشده استفاده کرد. از روانکنندههای دارای مواد افزودنی که ممکن است فیلترها یا دستگاههای تقسیمکننده جریان را مسدود کنند، باید اجتناب شود.
- برای جلوگیری از ورود هوا و آلایندهها به سیستم، روشهای توصیهشده ذخیرهسازی و پر کردن روانکننده را دنبال کنید. روانکننده باید همیشه در یک ظرف دربسته نگهداری شود. یک ظرف به طور دائم مهر و موم شده با یک پمپ برای پمپاژ روانکننده در صورت نیاز توصیه میشود. روانکننده آلوده مطمئناً مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
حفظ کیفیت و مرغوبیت روانکار حتی شاید در میزان فروش و عرضه آن موثر باشد. برای مشاهده و بررسی روغن ایرانول، پارس، بهران سه مورد از پرفروش ترین روانکار، وارد لینک آن شوید.
عیبیابی سیستم روغنکاری: نصب و راهاندازی
در این بخش نکاتی را در مورد نحوه کنترل و عیبیابی سیستم روانکاری با هم میخوانیم:
- فشار کم/بدون فشار – پمپ پر نشده است. روانکننده در مخزن به درستی بارگیری نشده است.
- فشار بالا – درجه نامناسب روانکننده؛ شلنگ نادرست نصبشده؛ آلایندههای در هنگام مونتاژ وارد شدهاند.
عیبیابی سیستم روانکاری: نقص در سیستم
- فشار بالا – فیلتر خط مسدود شده است. گیج فشار را در بالادست و پاییندست فیلتر بگیرید. فیلتر را به صورت چشمی بررسی کنید. فیلتر را تعویض کنید. سایر دلایل فشار بالا میتواند به خاطر شکستگی لوله/ پیچخوردگی شیلنگ یا واحدهای تقسیم جریان نادرست باشد.
- فشار کم – خرابی پمپ؛ نشتی در سیستم، روانکننده “رقیق شده است.”
- کاهش مقدار روانکننده توزیعشده – تغییر در سرعت عملکرد دستگاه (برق باعث فعال شدن روانکار میشود). پمپ فرسوده شده است.
- افزایش مقدار روانکننده توزیعشده – واحد تقسیم جریان نادرست.
یک سایت غیر ایرانی، میزان اهمیت و نکات مهمی را درباره روانکارهای صنعتی را بررسی کرده است. برای دیدن اطلاعات بیشتر وارد صفحه آن شوید.
یادآوری: هوا و آلودگی، شایعترین معضلات و مشکلات در روشهای نگهداری سیستم روغنکاری هستند که باید در کنترل و مدیریت آنها دقت لازم را انجام داد. روانکارهای صنعتی باید در استانداردهای خاصی از خلوص نگهداری شوند و فشارها و دماهای طراحیشده باید در سیستمهای روانکاری حفظ شوند. بدون روغنکاری کافی، ماشینآلات به درستی کار نخواهند کرد و این میتواند منجر به خرابی دستگاه شود.
بر اساس اطلاعات و نکاتی که در این مقاله گفته شد، مسائل ضروری مورد توجه در مورد نحوه نگهداری روغن صنعتی در چند مورد اصلی خلاصه میشود:
- محیط و انبار نگهداری که بهتر است سرپوشیده باشد،
- طبقات قفسهای که روغنها روی آنها چیده میشود،
- تاریخ تولید و انقضای روانکار و مرتب کردن آنها از قدیم به جدید (به منظور این که روانکار قدیمی زودتر مصرف شود).