مشخصات موانع بتنی و مواد افزودنی بتن و روان کننده بتن آن

22 آوریل 2023
۰ 281 views

اغلب جاده‎ ها و بزرگ‌راه ‎ها تا قبل از دهه ۱۹۴۰، نرده‌های چوبی ضعیفی برای جداسازی خطوط ترافیکی داشتند. این موانع چوبی می‌توانستند تصادف‌های جزیی را متوقف کنند. اما از استحکام کافی برخوردار نبودند. برای رفع این مشکل، موانع بتنی دارای مواد افزودنی روان کننده بتن ساخته شدند که امروزه با نام موانع نیوجرسی شناخته می‌شوند. هدف اصلی این موانع، جلوگیری از ورود وسایل نقلیه ای است که از کنترل خارج می‌شوند و با ورود به مسیر روبه‌رو تصادف‎های خطرناکی به وجود می‌آورند. در ادامه به معرفی بیشتر آن‎ها می‌پردازیم.

تاریخچه ساخت موانع بتنی به چه زمانی بازمی‌گردد؟

اولین موانع بتنی ساخته شده از مواد افزودنی بتن جاده ای در سال ۱۹۴۶ در ایالت کالیفرنیا امریکا ساخته شد. بزرگ‌راه این منطقه پیچ خطرناکی داشت که از آن با عنوان پیچ مرگ یاد می‌شد. دلیل شهرت این جاده تصادف های مرگباری بود که در آن رخ می‌داد. خودروها با وسایل نقلیه‌ای که از مسیر رو‌به‌رو به آن‌ها نزدیک می‌شد به‌شدت برخورد می‌کردند. با اینکه موانع بتنی اولیه بدون انواع افزودنی بتن که برای این پیچ استفاده ‌شد کوتاه بودند. اما توانستند تعداد تصادفات مرگبار را کاهش دهند. این اولین گام در تکامل روش‌های ایمنی بزرگ‌راه تلقی می‌شد.

موانع نیوجرسی از چه زمانی استفاده شدند؟

چند سال پس از معرفی پارتیشن‌های بتنی در کالیفرنیا، ایالت نیوجرسی اعلام کرد که قصد دارد سازه‎های مشابهی را برای بزرگ‌راه‌های خود به کار ببرد. مهندسان آن‌ها موانع فولادی را در پایان هر بخش مسیر جای‌ دادند و با این کار به تقویت موانع پرداختند. همچنین ارتفاع آن‌ها را نیز بالا بردند و با تغییر شیب جانبی کمک کردند تا میزان آسیب وارد‌شده به خودروها به کمترین حد کاهش یابد. این موانع همان چیزی هستند که امروزه در بزرگ‌راه‎ها می‌بینیم و با نام موانع بتنی می‎شناسیم.

نحوه ساخت موانع بتنی چگونه است؟

مانع معمولی نیوجرسی، فولاد تقویت‌شده‌ای است که بر روی آن بتن همراه با ماده افزودنی بتن ریخته می‎شود. این کار به قالب‎های مخصوصی نیاز دارد که هیچ‌گونه درزی نداشته باشند. موانع مورد اشاره را به چهار روش کلی می‎توان تولید کرد:

  1. روش قالب‌ریزی معمولی: بتن‌ریزی با افزودنی بتن و یا روان کننده بتن از قسمت بالای قالب انجام می‌شود.
  2. شیوه قالب‌ریزی برعکس: همان‌طور که از نام آن پیداست قالب بتن به‌صورت برعکس قرار می‌گیرد.
  3. استفاده از دستگاه ساخت اتوماتیک: تمام مراحل ساخت به‌روش مکانیزه است.
  4. روش تولید در محل: بتن آماده دارای روان کننده بتن توسط تراک‌میکسر به محل موردنظر انتقال می‌یابد تا در قالب ریخته ‌شود.

کاربرد موانع نیوجرسی چیست؟

اگرچه در ابتدا موانع جرسی به‌عنوان پارتیشن برای بزرگ‌راه‎ها ساخته شدند، اما امروزه کاربرد آ‎ن‎ها بسیار گسترده تر است. از دیگر استفاده‌های موانع بتنی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مانع عمومی و قابل‌حمل در طول پروژه‌های ساختمان
  • تغییر مسیر موقت ترافیک در بزرگ‌راه‌ها در ساعات شلوغ
  • مشخص‌کردن خطوط مرزی
  • ایجاد حفاظت محیطی امن در اطراف مناطقی که کارگران مشغول به کار هستند
  • مشخص‌کردن مسیر عابران پیاده

انواع اتصالات موانع بتنی کدام هستند؟

موانع بتنی سه نوع اتصال دارند:

  1. موانع بدون اتصال:

این قطعات به شکلی ساخته می‌شوند که نمی‌توان آن‎ها را به یکدیگر متصل کرد. در مسیرهایی که پیچ‌وخم زیادی وجود دارد استفاده از این مدل برای جداسازی فضاها مرسوم است.

  1. قطعات با اتصالات مفصلی:

این مدل‎ها حفره مخصوصی دارند که میل‌گردهای فولادی از درون آن عبور می‌کنند. از این نوع موانع بیشتر در حاشیه جاده‌ها استفاده می‌شود.

  1. موانع نیوجرسی با اتصالات کام و زبانه (نر و ماده):

این نوع موانع بتنی دارای ماده افزودنی بتن خوب به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور کامل به یکدیگر می‌چسبند و تقریبا دیواری نفوذناپذیر به وجود می‌آورند. بلوک بتنی کام و زبانه بیشتر در جاده‌ها، خیابان‌ها و همچنین حاشیه رودخانه‌ها برای امنیت بیشتر استفاده می‎شوند.

کدام‌یک از انواع موانع بتنی بیشتر استفاده می‌شوند؟

موانع با اتصالات کام و زبانه بسیار محبوب هستند. زیرا در هنگام تصادف آن‌ها به‌راحتی می‌توانند در جهت افقی و عمودی خم شوند و فشارها را تحمل کنند. حلقه‌های ساخته‌شده از میله‌های تقویت‌کننده از حلقه‌های سیمی بهتر هستند. دلیل برتری ‌آن‌ها این است که می‌توانند در برابر چرخش‌های پیچشی در قسمت اتصالات مقاومت کنند. همچنین محکم کردن قطعات مانع بتنی و لنگر انداختن بخش پایینی بر روی زمین نیز در کاهش انحراف جانبی بسیار مفید است.

مزایای استفاده از موانع بتنی نیوجرسی در جاده‌ها چیست؟

استفاده از موانع تمام بتنی دارای مواد روان کننده بتن خوب مزایایی دارد که شامل موارد زیر می‎شود:

  • حداکثر دوام و حداقل نیاز به نگهداری
  • آسیب حداقل خودرو در صورت تصادف
  • دارای اسلات لیفتراک
  • از بتن مسلح ساخته‌ شده‌اند
  • حمل‌ونقل و جابه‌جایی آسان
  • رعایت استانداردهای مصالح مصرفی در بتن ( ASTM C33 و ASTM C150 (تیپ ۱ و ۲ ایران) )
  • در سایزها و رنگ‌های مختلف موجود است.
  • برای تضمین ایمنی و امنیت عمومی ایده‌آل هستند
  • ایمن نگه‌داشتن کارگران ساختمانی در مقابل وسایل نقلیه‎

موانع بتنی از چه موادی ساخته می‎شوند؟

به‌طورکلی برای ساخت این قطعات بتنی از مواد زیر استفاده می‎شود:

سیمان: سیمان مورداستفاده برای ساخت این بلوک باید با استانداردهای شماره ۳۸۹ برای سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ تطبیق داده شود.

افزودنی: دلیل به کاربردن افزودنی‌های بتن یا روان‌کننده بتن مایع یا پودری در ساخت این قطعات بتنی، کاهش میزان آب نسبت به سیمان و سهولت پر کردن قالب است. همچنین سطحی یکنواخت به وجود می‎آورند.

سنگ‌دانه: سنگ‌دانه‌های مورداستفاده در ساخت قطعات مانع باید بر اساس استاندارد شماره ۳۰۲ ایران باشند.

آب: آب آشامیدنی را برای تهیه موانع بتنی نمی‌توان به‎کار ‎برد. زیرا کمی خاصیت اسیدی دارد. این آب باید نه قلیایی و نه اسیدی باشد.

میل‌گرد: میل‌گرد مورداستفاده در این قطعه میل‌گرد استاندارد A3 است که مقاومت کششی بالایی دارد.

ابعاد موانع بتنی نیوجرسی چقدر است؟

این قطعات در ابعاد متفاوتی ساخته می‎شوند که کاربری‎های متفاوتی نیز دارند. پرکاربردترین آن‌ها که دارای انواع افزودنی بتن هستند شامل موارد زیر هستند:

  1. موانع بتنی سایز ۱۰۰×۸۰×۵۰

این محصولات اولین ‌بار در سال ۱۳۷۵ در ایران مورد توجه قرار گرفتند. از این موانع در جداسازی و تفکیک فضاهای سبز، جلوگیری از ورود آب رودخانه‌ها و جاری‌شدن سیل در خیابان‌ها، پمپ بنزین‎ها، فرودگاه‎ها و ایستگاه‌های تاکسی استفاده می‎شود.

  1. موانع بتنی سایز ۲۰۰×۸۰×۵۰

ارتفاع این موانع بتنی از نوع اول آن بیشتر است. در جاده‎های پرتردد این محصولات را به کار می‌برند تا از عبور نور چراغ ماشین‌هایی جلوگیری کنند که در زمان تاریکی هوا از روبه‌رو می‌آیند.

  1. موانع بتنی سایز ۳۰۰×۱۱۰×۵۰

این قطعات بتنی با روان کننده بتن یا فوق روان کننده بتن وزن بالایی دارند. به همین دلیل در صورت برخورد، توانایی مهار خودروها را خواهد داشت. همچنین برای مسدودسازی مسیرهای پهن گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌آیند.

قیمت افزودنی بتن برای ساخت قطعات بتنی چقدر است؟

انواع افزودنی های بتن باعث بهبود عملکرد و مقاومت بتن می‌شوند. به‌همین دلیل خرید مواد افزودنی بتن به‌معنای هزینه اضافی نیست. یکی از نکاتی که پیش از خرید افزودنی بتن و انواع روان کننده بتن باید مدنظر قرار بگیرد کیفیت آن است. بنابراین حتماً دقت کنید که خریدتان را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. در این صورت علاوه بر اطمینان از خریدی مطمئن، می‌توانید از آخرین قیمت مواد افزودنی بتن مطلع شوید.

جمع بندی

موانع بتنی که امروزه با نام موانع نیوجرسی می‌شناسیم در سال‌های دهه ۱۹۵۰ در امریکا به ‎وجود آمدند. این موانع در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند و از نظر شکل اتصال نیز انواع مختلفی دارند. هدف اولیه قراردادن موانع بتنی در جاده‎ها جلوگیری از ورود وسایل نقلیه‎ به مسیر روبه‌رو در تصادف‎های خطرناک بود. اما امروزه کاربردهای دیگری نیز دارند.

شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمان کپکو (همگرایان تولید) با بیست سال سابقه در زمینه تولید مواد شیمیایی ساختمان و افزودنی های بتن آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز است. شما همچنین می‌توانید سؤالات خود را در تمام روزهای کاری هفته از طریق تلفن و ایمیل از کارشناسان ما بپرسید.

آدرس دفتر فروش: تهران، خیابان سهروردی شمالی، کوچه شهرتاش، پلاک ۷۴, واحد ۴ و واحد ۱۵

شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱

برچسب ها :
افزودنی بتن,روان کننده بتن,فوق روان کننده بتن,کپکو

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!