ویژگی های اسپیکر بلوتوث خوب

10 ژانویه 2023
۰ 242 views

چکیده :
برای بسیاری از ما، شنیدن موسیقی یا پادکست‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مندیم با یک صدای خوب، لذت فراوانی دارد. انواع اسپیکر به خصوص اسپیکر بلوتوثی به ما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانیم به موزیک‌ها و فایل‌های شنیداری مختلف گوش دهیم.

برای بسیاری از ما، شنیدن موسیقی یا پادکست‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مندیم با یک صدای خوب، لذت فراوانی دارد. انواع اسپیکر به خصوص اسپیکر بلوتوثی به ما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانیم به موزیک‌ها و فایل‌های شنیداری مختلف گوش دهیم. اگر به دنبال خرید اسپیکر قابل حمل و بلوتوثی باکیفیت هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، زیرا قصد داریم دربارۀ این محصول، انواع مختلف آن و همچنین کارایی و عملکردی که دارد، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم.

اسپیکر بلوتوثی چیست و چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی انواع اسپیکر به بازار آمده‌است که با استفاده از آن‌ها می‌توان در هر جایی حتی در طبیعت و سفر و … به موسیقی دلخواه گوش کرد. اسپیکر بلوتوثی یکی از این محصولات به شمار می‌آید که قابل حمل بوده و با استفاده از بلوتوث می‌توان آن را به گوشی موبایل، تبلت، لب‌تاپ و دیگر وسایل دیجیتالی متصل کرد. مشخصات اسپیکرهای بلوتوثی را می‌توان در ابعاد و اندازۀ کوچک، حمل‌ونقل آسان، قابلیت شارژ و همچنین اتصال راحت در کنار قیمت مناسب، با توجه به کیفیت صدایی که دارند برشمرد. در حال حاضر همه نوع اسپیکر بلوتوثی را می‌توانید در بازار بیابید. برخی از آن‌ها رومیزی هستند و برای اتصال به برخی از آن‌ها لازم است که از کابل استفاده شود. برخی دیگر توان خروجی بالایی دارند و برخی دیگر نیز از قیمت زیادی بهره‌مندند که طبیعتاً می‌توانند مشتریان خاص خود را داشته باشند.

  • بلوتوث چه عملکردی دارد؟

پیش از آن‌که به چگونگی عملکرد انواع اسپیکر و قابلیت ‌های اسپیکر بلوتوثی بپردازیم، بهتر است اشاره‌ای به چگونگی عملکرد بلوتوث در دستگاه‌های مختلف داشته باشیم. بلوتوث یک فناوری ارتباطی کوتاه‌برد است که از امواج رادیویی UHF برای اتصال و انتقال داده بین دو دستگاه استفاده می‌کند. این فناوری قابلیت‌های بسیاری دارد و حتماً آن را در بیشتر دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، پرینترها، دسته‌های بازی، موس و کیبورد، میکروفون‌ها و اسپیکرها دیده‌اید.

این فناوری زیر نظر سازمان Bluetooth SIG واقع در واشنگتن آمریکا قرار دارد که توسعۀ آن توسط این سازمان صورت می‌گیرد. لوگوی آبی‌رنگ معروف بلوتوث در مالکیت این سازمان است و برای دریافت گواهی‌نامه، باید عضو این سازمان شد تا بتوان از این قابلیت استفاده کرد. علت نام‌گذاری فناوری بلوتوث، به نام یک پادشاه دانمارکی برمی‌گردد که بین ۹۳۵ تا ۹۸۶ میلادی زندگی می‌کرده و باعث اتحاد دانمارک و نروژ در سال ۹۵۸ میلادی شده‌است.

یکی از دندان‌های مردۀ این فرد، جلوه‌ای با رنگ آبی‌ تیره و خاکستری داشته و به همین خاطر او را به نام دندان‌آبی Bluetooth صدا می‌کردند. از دیگر دلایلی که این نام برای این قابلیت در نظر گرفته شده‌است، می‌توان به اریکسون Ericsson سوئدی، اولین شرکتی که این فناوری را ارائه داده اشاره کرد. این فناوری بسیار پرکابرد بوده و امکان اتصال دو دستگاه به هم و همچنین انتقال داده را مهیا می‌سازد.

  • اسپیکر بلوتوثی چگونه کار می‌کند؟

برای استفاده از اسپیکر بلوتوثی لازم است ابتدا دستگاه را به اسپیکر معرفی کنید. فناوری بلوتوث در این بین می‌تواند گوشی، تبلت و یا کامپیوتر و … را به اسپیکر متصل کند. به این ترتیب هر محتوای صوتی‌ای که دارید را می‌توانید از این طریق بشنوید. اکثر اسپیکرهای بلوتوثی قادرند شناسۀ دستگاه را شناسایی کنند. به این ترتیب چنانچه دوباره در معرض ارتباط با آن قرار گیرند، به آن متصل می‌‎شوند.

چگونه یک اسپیکر بلوتوثی خوب انتخاب کنیم؟

لازم است برای خرید دستگاه‌های الکتریکی مختلف، چند آیتم مهم را در نظر داشته باشید. درمورد خرید اسپیکر قابل حمل نیز همین امر صادق است. ما در ادامه به بررسی نکات مهم هنگام خرید اسپیکر خواهیم پرداخت تا بتوانید از بین انواع اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار، دستگاه دلخواه خود را انتخاب کنید.

  • انتخاب مدل‌ مناسب

پیش از خرید اسپیکر بلوتوثی، بهتر است نیاز خود را شناسایی کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که چه نوع اسپیکری با چه ابعاد و اندازه و چه میزان وزنی و صدایی برای شما مناسب است.

  • اندازه یا فرم فکتور Form Factor

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای خرید اسپیکر باید در نظر داشته باشید، ابعاد سیستم صوتی است. اگر مایلید اسپیکر بلوتوثی را در سفرها و پیک‌نیک‌ها همراه خود بردارید، پس خرید یک اسپیکر بزرگ و سنگین مناسب نخواهد بود. برای اسپیکرهای قابل حمل دو اندازۀ گوناگون وجود دارد:

دستۀ اول:

در دسته‌ اول، انواع اسپیکرهای اولترا پورتابل جای می‌گیرند. این اسپیکرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در جیب جا نمی‌گیرند. اما می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در یک کیف کوچک قرار داد. وزن کمی در حدود ۴۰۰ گرم دارند و صدایی معمولی را پخش می‌کنند.

دستۀ دوم:

در دسته‌ دوم، اسپیکرهای نیمه‌پرتابل قرار می‌گیرند. این اسپیکرها وزنی در حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم دارند، بنابراین حمل آن‌ها در جیب و یا کیفی کوچک امکان‌پذیر نخواهد بود. اما برخلاف دستۀ اول، از صدای با کیفیت‌تری برخوردارند. در این دسته از اسپیکرها، تفکیک صدا و چیدمان بلندگوها به‌خوبی انجام شده و دارای درایور قوی‌تر و باکیفیت‌تری هستند. درایور در تمام سیستم‌های صوتی به بلندگوها اطلاق می‌شود، این بخش صدا را با لرزش دیافراگم ایجاد می‌کند.

  • قدرت صدا

نکتۀ دیگری که هنگام خرید اسپیکر بلوتوثی باید به آن توجه داشت، قدرت صدای آن است. برای این منظور بهتر است توان مصرفی دستگاه را ببینید؛ دستگاه‌هایی که دو درایور دارند استریو هستند. نکتۀ دیگر این است که برخی از اسپیکرها از یک بلندگو با فرکانس پایین که به آن ساب یا ساب ووفر گفته می‌شود برخوردارند.

  • توجه به اندازۀ باتری

یکی از نکات مهم هنگام خرید اسپیکر، توجه به اندازه و نوع باتری آن است. بیشتر اسپیکرهای بلوتوثی‌ای که در بازار وجود دارند، از باتری بهره‌مند بوده و برای آن‌ها کابل برق در نظر گرفته نشده‌است. اما این نکته مهم را نیز باید در نظر گرفت که علاوه‌بر انواع اسپیکر، در گوشی‌ها و تبلت‌ها نیز اندازۀ باتری نمی‌تواند مشخص‌کنندهۀ میزان کارکرد دستگاه با شارژ باتری باشد. به‌عنوان مثال، اسپیکرهای کوچکی در بازار موجودند که با استفاده از یک باتری کوچک، می‌توانند بیش از ۱۲ ساعت بدون نیاز به شارژ، دوباره کار کنند. اما مدل‌های بزرگ‌تری که قابلیت حمل کمتری دارند از باتری بزرگی برخوردارند که با توجه به مصرف بیشتر، شارژ آن‌ها زودتر تمام شده و نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنند.

از دیگر قابلیت ‌های اسپیکر بلوتوثی که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید، قابلیت شارژ گوشی و تبلت با باتری اسپیکر است. برای برخی از اسپیکرها، قابلیتی به نام Battery Sharing در نظر گرفته شده‌است که می‌تواند باتری داخلی را با گوشی و تبلت و سایر وسایل همراه کند و به شارژ شدن آن‌ها کمک نماید. این اسپیکرها مانند یک پاوربانک عمل می‌کنند که در سفرها و … بسیار کاربرد دارند. تمامی اسپیکرها چنین قابلیتی ندارند، اما اگر این امکان برایتان مهم است، این موضوع را با فروشندۀ این محصول در میان بگذارید.

  • طراحی خوب و مقاوم برای شرایط سخت

از دیگر نکات مهم هنگام خرید اسپیکر، توجه به طراحی بدنه و مقاومت بالای آن است. اگر قصد دارید از اسپیکر بلوتوثی، تنها در خانه و یا محیط کار خود استفاده کنید، شاید توجه به این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد. اما اگر می‌خواهید آن را به مکان‌های دیگر ازجمله در سفرها و … همراه خود ببرید، توجه به استحکام بدنه و طراحی آن مهم است که البته لازم است برای این موضوع، چند نمونه از اسپیکرهایی که در بازار وجود دارد را مورد بررسی کنید و بهترین مدل موجود را انتخاب و خریداری نمایید. شایان ذکر است که اسپیکرهایی که دارای بدنه‌ای با ترکیب لاستیک، فوم و مواد فلزی هستند، می‌توانند در برابر ضربه‌های احتمالی، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. میشود کاور دست ساز مثلا با کاموا برای اسپیکر خود ساخت.

  • ورودی هدفون و میکروفون داخلی

از دیگر قابلیت‌های کمیابی که برای برخی از انواع اسپیکر بلوتوثی در نظر گرفته شده‌است، می‌توان به دو قابلیت کمیاب در نظر گرفته‌شده برای این محصول، مانند ورودی هدفون و میکروفون داخلی اشاره کرد. برای برخی از اسپیکرها، علاوه‌بر قابلیت بلوتوث، یک روش ارتباطی قدیمی‌تر هم در نظر گرفته شده‌است و آن هم برخورداری از فیش ۳٫۵ میلی‌متری صداست. شاید این ویژگی در یک اسپیکر بلوتوثی چندان مهم نباشد. اما بی‌شک در زمانی خاص ممکن است به آن نیاز پیدا کنید. به‌عنوان مثال، در زمان‌هایی که امکان اتصال با استفاده از بلوتوث نباشد، این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید از صدای موسیقی دلخواه خود لذت ببرید.

ویژگی کمیاب دیگری که برای برخی از انواع اسپیکر بلوتوثی در نظر گرفته شده‌است، کارکرد آن به جای بلندگوی گوشی و تبلت است. به این ترتیب می‌توانید تمامی صداها را با استفاده از اسپیکر بشنوید.

با توجه به آنچه تا اینجا ذکر کردیم، چند دلیل روشن وجود دارد که نشان می‌دهد خرید اسپیکر برای ما لازم است:

  1. اسپیکر بلوتوثی به‌صورت کوچک و جمع‌وجور طراحی شده‌است و جای زیادی را اشغال نمی‌کند، بنابراین شما در هر جایی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  2. بدون نیاز به سیم می‌توانید از طریق بلوتوث به دستگاه متصل شوید و از شنیدن موسیقی و فایل‌های صوتی لذت ببرید.
  3. اسپیکرهای پرتابل نسبت به اسپیکرهای پاور و اسپیکرهای دیگر، قیمت کمتری داشته و مقرون‌به‌صرفه‌ترند.

  • انواع برندهای اسپیکر بلوتوثی

همانطور که اسپیکرها در سایزها و اندازه های مختلف هستند، دارای سازنده و برندهای متفاوتی مانند سامسونگ، یسیدو YESIDO، انکر ANKER، شارپ SHARP، ریمکس و… نیز هستند.

جمع‌بندی

در این مطللب تلاش کردیم مشخصات اسپیکرهای بلوتوثی را با شما در میان گذاشته و قابلیت‌های این محصول را که توسط برندهای مختلفی تولید شده با شما در میان بگذاریم. چنانچه قصد خرید اسپیکر بلوتوثی را دارید، بهتر است قابلیت‌های این محصول را در نظر گرفته و بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین محصولی که در بازار وجود دارد را خریداری کنید. در حال حاضر سایت‌های فراوانی وجود دارند که انواع اسپیکر را برای فروش معرفی کرده‌اند، به این ترتیب بدون نیاز به رفتن از مغازه‌ای به مغازه دیگر، می‌توانید به‌صورت آنلاین، به بررسی آن‌ها پرداخته و خرید خود را نیز به شکل اینترنتی انجام دهید. فروشگاه گجت مال یکی از بهترین گزینه ها برای خرید اینترنتی یا حضوری می‌باشد که در زمینه لوازم جانبی و گجت هوشمند دارای ۲۰ سال سابقه است.

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!