راهنما توضیحات ورزش رزمی

راهنما توضیحات ورزش رزمی

14 دسامبر 2022
۰ 821 views

راهنمای خرید لباس باشگاهی هنرهای رزمی قیل از اینکه در مورد خرید لباس رزمی و انواع آن صحبت کنیم، چند کلمه ای درباره این رشته زیبا و پرطرفدار توضیح میدهیم. تکواندو یکی از ورزش‌های رزمی بوده که مبدأ آن کره جنوبی است. در واقع تکواندو ورزش ملی کره است و از دیرباز بین مردم آن منطقه رواج داشته است. تکواندو چیزی بیشتر از یک ورزش رزمی است. ورزشی که در آن هدف صرفاً مبارزه و شکست حریف نیست؛ بلکه نظم و انضباط، هماهنگی روح و بدن و از همه مهم‌تر اخلاق و احترام در این رشته ورزشی بسیار مورد توجه و تأکید قرار دارد. هدف اصلی این مقاله آشنایی شما با انواع لباس تکواندو و کاربرد آنها در سبک های مختلف می باشد.

راهنما توضیحات ورزش رزمی

در نگاه اول ممکن است تکواندو شبیه رشته های رزمی چون کاراته و کونگ فو دیده شود ولی هدف اصلی رشته تکواندو حفظ فاصله و دور نکهداشتن حریف به کمک ضربات قدرتمند پا است.

انواع سبک‌های تکواندو

تکواندو دو سبک معروف دارد. یک سبک مبارزه‌ای است و سبک دیگر پومسه یا حرکات فرم.

سبک مبارزه (کیوروگی)

مبارزات جذاب میان دو حرف تکواندوکار را کیوروگی می‌نامند. جهت امنیت ورزشکاران در مبارزات از لباس‌های ورزشی مخصوص مبارزه در تکواندو استفاده می‌شود که شامل لباس، ساق‌بند، کاپ، محافظ دندان، هوگو است. این رشته ورزشی به دلیل هیجان بسیار بالا طرف‌داران بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که تکواندو یکی از پرطرف‌دارترین ورزش‌های رزمی در المپیک به شمار می‌رود.

برای مبارزات تکواندو همچنین به کلاه تکواندو، ساعدبند و دستکش تکواندو نیاز دارید.

سبک پومسه یا فرم

در این سبک ورزشکاران معمولاً تکنیک‌ها و فنون رزمی را صرفاً نمایش می‌دهند و سعی می‌کنند حرکات تکواندو را به زیبایی هرچه‌تمام‌تر اجرا نمایند.

لباس تکواندو

تکواندو نیز مانند هر ورزش دیگری لباس مخصوص به خود را داراست. لباس تکواندو علاوه بر اینکه هویت و سطح فنی تکواندوکار را نشان می‌دهد (رنگ کمربند) آزادی عمل بیشتر و بهتری به تکواندوکار داده و باعث می‌شود وی به‌خوبی بتواند حرکات و تکنیک‌های مختلف را اجرا کند.

به مجموعه لباس‌های تکواندو شامل پیراهن، شلوار، کمربند اصطلاحاً توبوک گفته می‌شود. توبوک برای فرم کیوروگی و پومسه متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر هنگام خرید لباس تکواندو به بررسی لباس تکواندوکاران سبک مبارزه‌ای و پومسه خواهیم پرداخت.

لباس تکواندو سبک کیوروگی

لباس تکواندو سبک مبارزه‌ای تماماً سفید است (شلوار و پیراهن سفید). یقه پیراهن لباس بسته است و جنس توبوک در این سبک تکواندو باید کاملاً محکم باشد تا اثر ضربات وارده و یا حرکات سریع ورزشکار پاره نشود. لباس تکواندو کبریتی نونهالان دارای یقه پوم (قرمز و مشکی) می باشد و لباس بزرگسالان دارای یقه مشکی.

لباس تکواندو سبک پومسه

تکواندوکاران سبک پومسه که اصطلاحاً به آنها پومسه رو گفته می‌شود از لباس مخصوص به خود استفاده می‌کنند. لباس پومسه کمی با لباس کیوروگی فرق می‌کند. پیراهن سفید بوده ولی شلوار رنگ متفاوتی دارد. (عمدتاً قرمز یا آبی). پیراهن پومسه رو برخلاف لباس سبک کیوروگی جلوباز است. شلوار لباس پومسه برای آقایان زیر ۱۸ سال آبی کاربنی و آقایان بالای ۱۸ سال سورمه ای متمایل به مشکی میباشد. همچنین برای خانمهای زیر ۱۸ سال شلوار قرمز و بالای ۱۸ سال شلوار طوسی یا آبی کمرنگ میباشد.

نکات مهم هنگام خرید لباس تکواندو

جنس لباس تکواندو

اولین نکته‌ای که هنگام خرید لباس تکواندو می‌بایست به آن توجه شود جنس و کیفیت لباس است. معمولاً لباس‌های تکواندو از جنس پنبه یا پلی‌استر است. اگر لباس از جنس تماماً پنبه باشد بعد از چند بار شستشو لباس آب شده و جمع می‌شود. اگر تماماً از جنس پلی‌استر باشد در هنگام شستشو برای آن مشکلی به وجود نمی‌آید ولی در برخی افراد ایجاد ناراحتی پوستی می‌کند؛ بنابراین بهترین حالت استفاده از لباس‌های ترکیبی پنبه و پلی‌استر است که نه در شستشو دچار مشکل شده و نه ایجاد حساسیت می‌کند.

نوع لباس تکواندو

نوع لباس بستگی به سبک تکواندوی شما دارد. همان‌طور که گفتیم دو سبک کیوروگی و پومسه لباس‌های مخصوص خود را دارند که تکواندوکاران بر اساس سبک ورزشی خود، لباس متناسب با آن را می‌بایست انتخاب کنند.

قیمت لباس تکواندو

قیمت لباس تکواندو اگر تازه این ورزش را شروع کرده‌اید بهتر است لباس‌های ارزان‌ قیمت تهیه کنید. در صورتی که بعد از چند وقت آموزش همچنان به این ورزش علاقه‌مند بودید و تمایل به ادامه راه در سطح حرفه‌ای داشتید می‌توانید لباس‌های حرفه‌ای‌تر و گران‌قیمت‌تر تهیه کنید.

در صورتی که کودک شما در حال یادگیری ورزش تکواندو است از لباس کودکان استفاده کنید. این لباس حرفه‌ای نیست و باتوجه‌به اینکه کودکان رشد زیادی دارند بهتر نیز آن است که لباس حرفه‌ای تهیه نشود.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از دریافت کمربند رزمی آبی و قرمز نسبت به خرید لباس حرفه‌ای و گران‌قیمت‌تر اقدام نمایید.

انتخاب سایز مناسب

یکی از نکات مهم دیگری که می‌بایست هنگام خرید لباس تکواندو به آن دقت کنید سایز لباس است. لباس تکواندو زنبوری باید سایز شما باشد. نه تنگ باشد که مانع از اجرای سریع حرکات شود و نه آن‌قدر بزرگ باشد که جلوی دست‌ و پای شما را بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم همیشه موقع خرید لباس یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید چراکه بعد از شستشو امکان جمع‌شدن لباس وجود دارد.

وزن مناسب لباس

هرچقدر وزن لباس کمتر باشد می‌توانید حرکات را سریع‌تر انجام دهید. لباس سبک قدرت مانور شما را بالاتر برده و مانع از بروز خستگی می‌شود بنابراین بهتر است همیشه به دنبال لباس‌هایی با وزن کمتر باشید.

نکات مهم نگهداری از لباس تکواندو

سعی کنید لباس خود را کمتر بشویید. شستن زیاد لباس تکواندو باعث جمع‌ شدگی و کدر شدن لباس می‌شود. بعد از تمرین لباس خود را برای مدت زیادی داخل ساک قرار ندهید. همچنین کفش و لباس خود را با هم درون ساک قرار ندهید این کار باعث می‌شود لباس بوی نامطلوب گرفته و مجبور شوید آن را مجدداً بشویید.

سعی کنید لباس تکواندوی خود را با آب سرد بشویید. شستشو با آب گرم سبب جمع‌شدگی بیشتر لباس می‌شود. بعد از شستشوی توبوک آن را با استفاده نور خورشید خشک نمایید نور خورشید باکتری‌های موجود بر روی لباس را از بین برده و مانع از ایجاد بوی بد روی لباس می‌شود.

لباس تکواندو دخترانه طرح زنبوری بزرگسال مرغوب ترین پارچه از جنس پلی استر ( %۴۵ ) و پنبه ( %۵۵ ) می باشد که دارای طرح لانه زنبوری و با کیفیت بسیار عالی دوخت و مقاوم در برابر شست و شوی مداوم و همچنین یک یونیفورم کاملاً منحصر به فرد و پر مصرف می باشد. برند به تازگی توسط برای محصولات با کیفیت بالا و مرغوب معرفی شده است و در آینده نزدیک شاهد تولید محصولات رزمی دیگری از برند برای ورزشکاران خواهید بود.

لباس تکواندو کبریتی پشت توری ، مرغوب ترین پارچه از جنس پلی استر و کتان می باشد که دارای طرح لانه زنبوری و با کیفیت بسیار عالی دوخت و مقاوم در برابر شست و شوی مداوم و همچنین یک یونیفورم کاملاً منحصر به فرد و پر مصرف برای مسابقات می باشد. لباس تکواندو پشت توری معرفی شده در این بخش یکی از معروف ترین برندهای شناخته شده بین تکواندوکاران بوده که دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد. همچنین پشت این لباس توری و فاق شلوار از جنس استرج که برای زدن ضربات پا بسیار مناسب می باشد. برند اصالتا” برندی اسپانیایی و در چین تولید می شود و در بین سه برند برتر تولیدکننده تجهیزات ورزش های رزمی قرار دارد . لباس تکواندو پشت توری معرفی شده در این بخش با تضمین اصل بودن ارائه می گردد .

راهنمای خرید توبوک

راهنمای خرید لباس تکواندو کبریتی پارس رزم نوجوان

راهنمای خرید لباس تکواندو

ست تکواندو را توبوک می نامند. توبوک هم مانند هرچیزی دیگر در تکواندو در تاریخ و زمان باستان ریشه دارد. توبوک به مجموعه ی پیراهن تکواندو (سان گی)، شلوار تکواندو (هائی) و کمربند تکواندو (تی) می گویند. اولین نوع توبوکی که برای تکواندو در نظر گرفته شد از لباس مردم کره ی باستان که “هانبوک” نامیده می شده، گرفته شده بود. اما بعدها با تعمق بیشتر در نظریه ی یین و یانگ و همچنین تمایز تکواندو از دیگر هنرهای رزمی، لباس آن تغییر کرده و به شکل امروزی درآمد و لباس های تکواندو با جنس های مختلف زنبوری ،کبریتی ،فلامنت تولید میشود. لباس تکواندو کبریتی پارس رزم نوجوان یکی از با کیفیت ترین لباسهای تکواندو است که در این بخش آن را بررسی میکنیم. رشته ورزشی تکواندو از اصیل ترین و پرطرفدارترین رشته های رزمی جهان میباشد. پوشاک تکواندو را توبوک می نامند.

توبوک فقط برای پوشیدن هنگام تمرین نیست بلکه در هرگونه مسابقاتی از مسابقات شهرستان گرفته تا مسابقات المپیک لازم است. بسیاری از آموزه های فلسفه ی شرقی، اساس تکواندو هستند.در این فلسفه بر توازن در زندگی تاکید زیادی میشود. بسیاری از افراد نمی دانند که چنین فلسفه ای حتی در ساختار توبوک نیز رعایت می شود. سه شکل هندسی در توبوک بکار میرود: مربع (در آستین ها و شلوار)، دایره (در کمربند دور کمر) و مثلث (در پیراهن و یقه ی ۷ شکل). طبق نظریه ی یین و یانگ، سه جز اصلی عالم هستی و سه شکل هندسی بکار رفته در توبوک معنایی مشترک دارند. شلوار نماد زمین است. کمربند، انسان بوده و قسمت بالایی آن که پیراهن است، آسمان می باشد. شکل بی پایان کمربند (دایره) نشانگر دوره ی زندگی انسان بین زمین (شلوار) و آسمان (پیراهن) است. رنگ سفید توبوک نیز نشانه ی پاکی لوح وجود تکواندوکار، صلح و آرامش است. تکواندو فقط دو سبک دارد و هریک از آنها نیز یک نوع توبوک مخصوص خود دارد که کاملا از یکدیگر متمایزند. توبوک تکواندوی سنتی (سبک هیانگ) دارای یقه ی باز بوده که قسمت چپ آن روی قسمت راست قرار می گیرد. در قسمت پایین پیراهن و آستین ها نیز نوارهای سیاهی دیده می شود. توبوک تکواندوی مدرن (سبک پومسه) هم که لباسی آشنا برای همه است، یقه ای ۷ شکل داشته که گاهی اوقات نواری سیاه دور آن می باشد.

لباس کاراته

راهنمای جامع خرید لباس کاراته

راهنمای جامع خرید لباس کاراته

قبل از خرید لباس کاراته، چند کلمه درباره رشته کاراته با شما صحبت می کنیم.کاراته، واژه ژاپنی به معنای دست‌خالی است و در زمانی که استفاده از سلاح برای نیروهای ژاپنی ممنوع شد، در جزایر اوکیناوا به‌عنوان نوعی دفاع شخصی به کار برده شد. کاراته از دو واژه تشکیل شده است. واژه اول te به معنای دست است که یک سبک جنگی است که بومیان جزایر ریوکیو از آن استفاده می‌کردند و بعداً تحت تأثیر kenpō چینی قرار گرفت و از طریق خانواده‌های چینی که پس از برقراری روابط تجاری بین چین و ژاپن در جزایر اوکیناوا مستقر شده بودند، معرفی شد.در این مقاله سعی میکنیم درباره لباس کاراته توضیحات مختصری بدهیم تا لباس مناسب خود را راحت تر انتخاب کنید.

معرفی پوشاک ورزشی کاراته

هر ورزشی لباس مخصوص به خود را دارد و ورزش کاراته نیز از این قاعده مستثنی نیست. لباس Karate در زبان ژاپنی به نام کاراته گی (keiko-gi) شناخته می‌شود. لباس Karate از داخل بسته می‌شود و زمانی که لباس از داخل بسته شد یقه آن حالت V پیدا خواهد کرد.

همچنین کمربندی که بر روی این لباس بسته می‌شود بسته به مهارت ورزشکار رنگ متفاوتی دارد و سطح ورزشکاران ورزش کاراته که به آنها کاراته کا گفته می‌شود بر اساس همین رنگ کمربند مشخص می‌گردد.

مشخصات لباس کاراته

کت کاراته

از جمله معیارهایی که در خرید لباس کاراته اهمیت دارد این است که این لباس باید به اندازه کافی فضای آزاد داشته باشد تا ورزشکار بتواند به‌ راحتی دست و پاهای خود را حرکت داده و بتواند ضربه بزند.

طول لباس Karate باید به‌اندازه‌ای باشد که بتواند باسن و ران‌ها را بپوشاند و طول آستین لباس نیز باید به‌اندازه‌ای باشد که مچ‌ها را بپوشاند. زمانی که کمربند بر روی لباس قرار می‌گیرد، امتداد لباس باید به اندازه ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر پایین‌تر از کمربند ادامه داشته باشد.

کت کاراته

شلوار کاراته

ازآنجاکه ورزش کاراته دارای مجموعه‌ای از حرکات و ضربات پا می‌باشد شلوار Karate که به نام شیتا نیز شناخته می‌شود باید به اندازه کافی فضای آزاد داشته باشد تا ورزشکار بتواند این حرکات را اجرا نماید. از جمله مشخصاتی که باید شلوار کاراته داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شلوارهای کاراته باید به اندازه دو سوم ساق پا را بپوشانند و نباید به قوزک پا برسند.

شلوار کاراته را نباید تا زد. بنابراین یک شلوار کاراته استاندارد باید به اندازه ۸ الی ۱۲ سانتیمتر کوتاه‌تر از شلوارهای معمولی باشد.

کمربند کاراته

در هنگام خرید لباس‌ کاراته معمولاً کمربند با آنها ارائه نمی‌شود. رنگ کمربند کاراته باتوجه‌ به سطح ورزشکار متفاوت است و برای افراد مبتدی به رنگ سفید است.

اندازه کمربند Karate باید به‌اندازه‌ای باشد که دو بار به دور کمر فرد ورزشکار پیچیده شود و در هنگام گره‌زدن دو سر انتهایی آن تا نزدیکی‌های پایین لباس ادامه داشته باشد و به‌صورت آویزان قرار بگیرد.

اگر کمربند بلند باشد و مقدار زیادی از کمربند به حالت آویزان باقی بماند ممکن است در حین انجام حرکات برای فرد مشکل ایجاد نماید؛ بنابراین در هنگام خرید کمربند به این موارد دقت داشته باشید.

اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد دارید ورزش کاراته را شروع نمایید، داشتن لباس مناسب برای موفقیت شما ضروری است. لباسی که به‌راحتی پاره شود و یا در موقع عرق کردن به بدن فرد بچسبد لباس مناسبی برای ورزش Karate نیست.

معیارهای مهم در خرید لباس کاراته

از جمله معیارهایی که در موقع خرید لباس کاراته باید مدنظر قرار دهید شامل موارد زیر است:

برش و رنگ

یک لباس کاراته دخترانه از یک شلوار و یک بالاپوش تشکیل شده است و ممکن است در یکی از سبک‌های ماتا، اروپایی و ژاپنی برش داده شود. لباس کاراته سنتی به رنگ سفید است و این رنگی است که بیشتر پذیرفته شده است. بااین‌حال روپوش و شلوار سیاه‌رنگ نیز مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد. سیاه‌ و سفید دورنگ سنتی کاراته هستند و هر چیزی به‌ غیراز این دو رنگ فقط در صورت اجازه توسط باشگاه‌ها و انجمن‌های خاص قابل‌ استفاده است.

وزن و مواد

هنگام خرید لباس کاراته، شما می‌توانید از وزن سبک (۶ تا ۸ اونس)، وزن متوسط (۱۰ تا ۱۲ اونس) یا وزن سنگین (۱۴ اونس) را انتخاب نمایید. به‌طورکلی، وزن روپوش و شلوار بر طبق تجربه و سطح فرد تعیین می‌شود، گزینه وزن سنگین معمولاً برای مسابقات و کاتا استفاده می‌شود.

لباس‌هایی که از جنس پنبه هستند سنگین‌ترین و گران‌ترین و معمولاً بادوام‌ترین گزینه‌ها هستند. گزینه پنبه – پلی‌استر معمولاً مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است.

سایز لباس

در انتها، لباس کاراته تهران باید متناسب با اندام شما باشد. اگر شلوار یا آستین کاراته کمی بلند است می‌توانید به‌ راحتی آن را کوتاه و مشکل آنها را حل کنید.

انواع تمرینات کاراته

کاتا (Kata)

تعدادی از تکنیک‌های کاراته، که به صورتی خاص با یکدیگر ادغام شدند و جنبه مبارزه با یک یا چند حریف فرضی را دارند. تکنیک کاتا با احترام (ری) شروع میشود و به پایان میرسد. لباس مورد استفاده در سبک کاتا از جنس کتان و سنگین وزن میباشد و هنگام اجرای تکنیک دارای صدای خاصی میباشد.

کومیته (Kumite)

کومیته به معنی مبارزه، درگیری و نوعی نزاع مسابقه‌ای است. لباس مورد استفاده در کومیته یا مبارزه باید سبک و کمی آزاد باشد تا هنگام مبارزه به راحتی بتوان از ضربات دست و پا استفاده کرد.

سبک های رشته کاراته

سبک‌های کنترلی ورزش کاراته

سبک هایی مانند شوتوکان، شیتوریو، گوجوریو و … سبکهای کنترلی هستند که معمولاً از لباسهای ساده و سبک و بدون آرم و علائم استفاده می کنند.

سبک‌های غیر کنترلی ورزش کاراته

معروفترین سبک غیرکنترلی کاراته، کیوکوشین می باشد که پرطرفدارترین سبک هم میباشد. لباس کیوکوشین معمولاً دارای آستین های سه ربع میباشد و لوگوی کیوکوشین در قسمت سمت چپ سینه و آستین آن حک می شود.

تجهیزات مورد استفاده در مبارزات کاراته

علاوه بر خرید لباس کاراته، تجهیزات دیگری نیز برای ورزشکاران وجود دارد که آنها را از صدمه دیدن محافظت می‌نمایند که در ادامه به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.

دستکش کاراته

دستکش‌ کاراته قسمت خارجی دست ورزشکار را می‌پوشاند و از آسیب‌دیدن در هنگام ورزش‌کردن جلوگیری می‌کند. جنس به‌ کار رفته داخل این دستکش از جنس پلی‌اورتان است و رویه آن معمولاً فوم یا PU و در دو رنگ قرمز و آبی در بازار وجود دارد.

هوگو کاراته

هوگو کاراته همانند دستکش از بدن ورزشکار در مقابل ضربات محافظت می‌نماید. هوگو کاراته در مسابقات سبک‌های کنترلی استفاده می‌شود و ضخامت آن از هوگو تکواندو کمتر است و از قسمت سینه و شکم ورزشکار محافظت می‌نماید و به رنگ سفید می باشد.

ساق‌بند و روپایی

در ورزش‌های رزمی دست‌ها و پاهای فرد ورزشکار از جمله نقاطی هستند که در معرض آسیب قرار دارند به همین دلیل به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ساق‌بندهایی به دست‌ها و پاهای فرد ورزشکار بسته می‌شود. جنس بخش داخلی محافظ ساق پا از نوع فوم سرد و رویه آن از جنس PU و در رنگهای قروز و آبی می‌باشد.

محافظ لثه و دندان

به‌ منظور جلوگیری از احتمال برخورد ضربه به دندان و لثه فرد و یا برخورد دندانهای فک پایین و بالای فرد کاراته‌ باز، محافظ‌ هایی برای این منظور طراحی شده است. محافظ‌ دندان از جنس پلاستیک هستند و در دو نوع دو لبه و یک لبه طراحی شده‌اند که نوع دولبه تقریباً منسوخ شده و استفاده نمیشود.

کاپ یا نانشیم کاراته

افرادی که در زمینه ورزش‌های رزمی فعالیت دارند همواره در برابر ضربه و آسیب‌های بدنی قرار دارند به همین دلیل تجهیزات مختلفی برای این افراد طراحی شده است. به‌منظور جلوگیری از برخورد ضربه فرد ورزشکار از کاپ یا نانشیم استفاده می‌شود.

نانشیم در زیر لباس فرد قرار می‌گیرد و از جنس پلاستیک بسیار مقاوم طراحی شده است و برای ثابت ماندن در هنگام ورزش‌کردن توسط کش‌هایی که بر روی آنها تعبیه شده است محکم بسته می‌شوند. این کاپ‌ها همچنین دارای ضربه‌گیرهایی از جنس فوم در قسمت داخلی هستند تا در هنگام تمرین یا مبارزه ورزشکار احساس درد و ناراحتی نداشته باشند. البته ناگفته نماند که برای بانوان نیز چنین کاپ‌هایی وجود دارد.

نحوه شستشوی لباس کاراته

پس از تمرین ورزش کاراته لباس کاراته می‌تواند خاک گرفته باشد و یا بوی عرق را در خود نگه دارد. لباس فرم کاراته نشان‌دهنده مهارت افراد می‌باشد؛ بنابراین نحوه ارائه خود برای عرضه هنرتان بسیار مهم است. برای شستن لباس کاراته گی باید موارد زیر را رعایت نمایید تا لباس شما کیفیت خود را حفظ نماید.

کاراته گی خود را بلافاصله بعد از تمرین بشویید یا آویزان کنید و بعداً آن را در آب سرد خیس کنید و از پاک‌کننده‌های فاقد کلر برای تمیز نگه‌داشتن آن استفاده کنید. برای پاک‌کردن لکه‌ها و سفید شدن آن و سپس خشک‌کردن آن در هوا، آن را مالش دهید. برای اینکه همواره کاراته گی شما تمیز باشد ما مراحل زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

بعد از تمرین بلافاصله لباس خود را بشویید. با کنترل زمان جذب میکروب‌های بو از الیاف پارچه، می‌توانید در به‌حداقل‌رساندن بوها کمک نمایید.

همیشه کمربند خود را بشویید، کمربند زود کثیف و بدبو می‌شود و ممکن است باعث بیماری پوستی شما و همکاران کارآموز شما بشود.

همیشه قبل از شستشوی کامل لباس لکه‌ها را با آب سرد پاک کنید. اگر بعد از شستشو به طور کامل از بین نرفتند می‌توانید یک سطل را پر از آب سرد به همراه سرکه کنید و لباس را در آن غوطه‌ور کنید.

از استفاده از سفیدکننده‌ها جداً خودداری کنید. سفیدکننده‌ها می‌توانند الیاف پارچه را ضعیف کنند و رنگ پارچه را تغییر بدهند.

همواره سعی کنید لباس را در آب سرد و تنظیمات ملایم بشویید. شستشو در دماهای گرم می‌تواند لباس شما را کوچک کرده و یا به یقه لباس آسیب برساند. بسیاری از تولیدکنندگان مانند تاتامی توصیه می‌کنند که لباس را در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد بشویید.

اگر مجبور هستید تا کاراته گی خود را با دیگر لباس‌ها بشویید، همیشه لباس خود را با لباس‌های مشابه شستشو دهید تا از ترکیب رنگ آنها جلوگیری کنید. سعی کنید از شوینده‌های ارگانیک یا ملایم بدون نرم‌کننده استفاده کنید. استفاده از این شوینده‌ها تأثیرات کمی بر روی پارچه گی می‌گذارند و به ماندگاری بیشتر لباس گی شما کمک می‌کنند.

«دوگی» یا «کاراته گی» نام رسمی ژاپنی برای لباس های مورد استفاده در ورزش کاراته است. لباس کاراته تا حدود زیادی شبیه به لباس جودو است. اما مواد مورد استفاده و برش پارچه سبک تر از لباس جودو می باشد. با توجه به ماهیت رشته کاراته و تکنیک های مورد استفاده در آن نیاز به استفاده از لباس کلفت و خشن نیست. از طرفی گاهی اوقات «دوگی» ها به نازکی پیراهن تابستانه هستند که حتی ممکن است هنگام مبارزه پاره شوند. نوع پارچه ای که برای دوخت لباس کاراته از آن استفاده می شود تعیین کننده میزان کیفیت لباس است. نکته مهم این که نوع پارچه، برش و دوخت لباس به هیچ وجه نباید حرکات کاراته کار را محدود کند. به طور کلی لباس کاراته از یک شلوار ، یک پیراهن و یک کمربند تشکیل شده است و در طیف وسیعی رنگ وجود دارد اما رنگ استاندارد آن در همه کشورها سفید می باشد. لباس کاراته باید به گونه ای باشد که امکان فعالیت آسان و راحت با آن وجود داشته و آستین پیراهن مسابقه دهندگان باید حداقل تا نصف ساعد را بپوشاند و نباید بالا زده شود. طول کمربند باید به نحوی انتخاب شود که پس از دو بار بستن به دور کمر ۱۵ سانتیمتر هم اضافه باشد. پهنای کمربند باید ۵ سانتیمتر در نظر گرفته شود و شلوار باید به حد کافی بلند باشد تاحداقل دو سوم ساق را بپوشاند و نباید به قوزک برسند. کیوکوشین یکی از سبک‌های کاراته غیرکنترلی است. این رشته از عناصر مختلفی نشأت گرفته که از تجربیات اویاما و تکنیک‌های دیگر سبک‌های کاراته بوجود آمده‌ است. کیوکوشین از دو لغت کیوکو (بالاترین، نهایت) و شین (حقیقت، روح) ترکیب شده‌است. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی در فاصله نزدیک و بدون عقب نشینی است. در کیوکوشین برای کاستن مقاومت حریف از اصابت ضربات بطور متوالی و با حداکثر قدرت استفاده می‌شود. خرید لباس کیوکوشین بزرگسال برای استفاده روزمره در این سبک غیر کنترلی کاراته بسیار مناسب است.

جنس لباس کاراته کاتا نوجوان ، از بهترین الیاف کتان با وزن ۴۰۰ گرم بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود توجه داشته باشید اگر برای فرزندان رو به رشد درصدد انتخاب لباس هستید حتما یکی دو سایز بزرگتر انتخاب کنید. تجربه نشان داده است که همیشه خرید کردن در سایز بزرگتر بهتر و با کمی تغییر در آن می توان آن را استفاده کرد.

با توجه به تنوع محصولات رزمی با کیفیت های متفاوت در بازار و حساسیت به عنوان یکی از شاخص ترین برندها در زمینه تهیه و توزیع محصولات تخصصی ورزش های رزمی با سطح کیفی بالا و استراتژی ما بر واردات تجهیزات ورزشی با بالاترین کیفیت و همچنین مناسب ترین قیمت به جای تعدیل قیمت با پایین آوردن کیفیت می باشد. خرید لباس بزرگسال یکی از بهترین پیشنهادهای تک رزم به ورزشکاران است، چرا که در کنار طراحی ، دوخت عالی از نهایت کیفیت و دوام برخوردار بوده و محصول ایران می باشد.

مشخصات لباس کیوکوشین خام :

جنس لباس معرفی شده از بهترین الیاف پلی استر پنبه با وزن ۴۰۰ گرم بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود .لباس کیوکوشین بزرگسال برای استفاده روزمره در این سبک غیر کنترلی کاراته بسیار مناسب و با کیفیت می باشد . درصد بالای پنبه در این لباس موجب جذب تعریق بدن ورزشکار و خنک ماندن در حین تمرین می گردد.

مشخصات لباس کیوکوشین مشکی :

جنس لباس معرفی شده از بهترین الیاف پلی استر پنبه با وزن ۴۵۰ گرم بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود. درصد بالای پنبه در این لباس موجب جذب تعریق بدن ورزشکار و خنک ماندن در حین تمرین می گردد.

مشخصات لباس کیوکوشین نوجوان:

جنس لباس کیوکوشین نوجوان از بهترین الیاف پلی استر پنبه با وزن ۳۰۰ گرم بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود. درصد بالای پنبه در این لباس موجب جذب تعریق بدن ورزشکار و خنک ماندن در حین تمرین می گردد . توجه داشته باشید اگر برای فرزندان رو به رشد درصدد انتخاب لباس هستید حتما یکی دو سایز بزرگتر انتخاب کنید. تجربه نشان داده است که همیشه خرید کردن در سایز بزرگتر بهتر و با کمی تغییر در آن می توان آن را استفاده کرد.

مشخصات لباس کاراته کومیته :

جنس لباس کاراته کومیته بزرگسال از بهترین الیاف پلی استر پنبه با وزن ۴۰۰ گرم بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود. این لباس برای استفاده روزمره در کلیه سبک های کنترلی کاراته بسیار مناسب و با کیفیت می باشد. درصد بالای پنبه در این لباس موجب جذب تعریق بدن ورزشکار و خنک ماندن در حین تمرین می گردد .

مشخصات لباس کاراته مشکی :

جنس لباس معرفی شده از بهترین الیاف پلی استر – پنبه با وزن ۴۰۰ گرم بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود. درصد بالای پنبه در این لباس موجب جذب تعریق بدن ورزشکار و خنک ماندن در حین تمرین می گردد .

مشخصات لباس کاراته مشکی فلامنت :

جنس لباس معرفی شده از فلامنت بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد ، از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود.

راهنمای خرید لباس ووشو و کنگفو

ووشو (Wushu) یک رشته ورزشی رزمی چینی است که بر چابکی، حرکات طبیعی و انفجاری تاکید دارد. امروزه ووشو بیشتر در دو سبک تالو و ساندا شناخته می‌شود. چانگ چوان، نانگ چوان، و تایچی چوان ۳ سبک اصلی ووشو است.

لباس ووشو را به عنوان یک ورزش رزمی در دنیای مدرن می‌دانند. ترجمه لغوی این واژه چینی از دو بخش «وو» به معنای رزم و «شو» به معنای هنر تشکیل شده است. ووشو یک کلمه برای توصیف هنر رزمی چینی مشابه کونگ فو است. در اصل کونگ فو و ووشو زمانی یکی بودند؛ ولی امروزه ووشو بیشتر به عنوان یک ورزش نمایشی شناخته می‌شود.

سبک‌های مختلف ووشو

ووشو ساندا

ووشو ساندا را با نام سانشو نیز می‌شناسند. این سبک به‌عنوان یک سبک آزاد در مسابقات معرفی شده است. به سبک سانشو، سبک مبارزات آزاد نیز می‌گویند. تاریخچه ساندا به چین باستان برمی‌گردد که در آن زمان به ارتش چین مبارزات تن‌به‌تن آموزش می‌دادند؛ اما در دوران مدرن یعنی حدود سال ۱۹۵۰ میلادی برای اولین بار این سبک در کشور تایوان اجرا شد. در مبارزات این سبک ضربات مشت، ضربات پا و حتی پرتاب حریف کاملاً مجاز است. ایران امروزه به‌عنوان یکی از برترین کشورها در سبک ووشو ساندا است.

ووشو تالو

سبک تالو نیز یکی دیگر از سبک‌های ووشو می‌باشد تالو در زبان چینی به معنی فرم و نمایش است. ورزشکاران در این سبک می‌توانند هم با استفاده از سلاح و هم بدون سلاح حرکات نمایشی را اجرا کنند برخی فرم‌ها در ووشو تالو با استفاده از سلاح‌های سرد مانند شمشیر پهن و باریک نیزه و چوب می‌باشد در ووشو تالو ۳ سبک اصلی بانام‌های چانگ چوان، نان چوان و تای چی چوان وجود دارد

تای چی چوان

یکی از جالبترین سبک‌های ووشو، سبک تای چی است این سبک به‌عنوان یکی از فرم‌های ووشو بوده که فواید زیادی برای سلامتی جسم از بین بردن استرس و حتی مشکلات جسمی دارد. اجرای این فرم کاملاً آرام است و متمرکز بر تعادل، تمرکز و تنفس خواهد میباشد. جالب است بدانید در این سبک کلمه (چی) به معنای نوعی انرژی در بدن بوده که در تمامی کالبد بشری این انرژی نهفته است. با استفاده از آموزش این فرم می‌توان این انرژی مخفی را در سایر اندام‌های بدن جاری کرد و در مواقع مناسب برای حمله و دفاع به هر صورت بهره برد.

چانگ چوان

چانگ چوان را بانام حرکت مشت بلند نیز معرفی می‌کنند. البته برخی آن را سبک کونگ‌فوی مشت بلند نیز ترجمه کرده‌اند. این سبک معمولاً حالت ضربه‌ای دارد و ازجمله سبک‌های شمالی ورزش ووشو می‌باشد. دلیل آن که این سبک را شمالی می‌گویند اینست که در ابتدا توسط مردمان شمال رود یانگ تسه توسعه یافت. این سبک دارای حرکات چرخشی، دویدن، پرش و برخی حرکات آکروباتیک بوده که نیاز به انعطاف‌پذیری فوق‌العاده بدن دارد. در این سبک نیز از برخی سلاح‌ها مانند شمشیر، چوب و یا نیزه استفاده میشود.

نان چوان

سبک مشت جنوبی نان چوان نام دارد که یکی از زیرمجموعه‌های سبک‌های تالو میباشد. نام دیگر نان چوان، بوکس جنوبی است که دارای ۳ فاکتور اصلی قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری در حرکات می‌باشد. این سبک از تالو به چند صورت انجام می‌شود، یکی با استفاده از سلاح سرد مثل چوب که نام آن نن گوئن می‌باشد، یکی دیگر با استفاده از سلاحی مثل شمشیر با نام نن دائو و دیگری نیز بدون هیچ‌گونه سلاحی میباشد. اصلی‌ترین دلیلی که آن را سبک جنوبی می‌گویند این است که توسط مردم جنوب رود یانگ تسه گسترش یافت. اجرای فرم حرکات نان چوان، ترکیبی از حرکات قدرتی، تکنیک حرکات دست و تولید صدا در زمان اجرای ضربات می‌باشد. به‌طورکلی در سبک نان چوان بیشترین تمرکز روی درگیری‌های رو در رو و فیزیکی می‌باشد.

انواع لباس ووشو

لباس ساندا

لباس مورد تایید IWUF برای مردان شامل شورت و رکابی ساندا و برای خانم‌ها شامل شورت و تی شرت ساندا می‌باشد. علاوه بر این ورزشکاران برای شرکت در مسابقات باید تجهیزات ایمنی شامل: کلاه ایمنی، دستکش، هوگو یا محافظ سینه، محافظ دندان، محافظ اندام کاپ و بانداژ دست را همراه داشته باشد.

برای بانوان مسلمان شرکت کننده در مسابقات، فدراسیون جهانی ووشو مجوز استفاده از پوشش‌های زیر را صادر کرده است:
لباس بالا تنه آستین بلند (غیر چسبان)
شلوار بلند (غیر چسبان)
مقنعه (زیر کلاه ورزشی)

لباس ساندا و وسایل محافظ ساندا در دو رنگ آبی و قرمز وجود دارد و رنگ مشکی منسوخ شده است.

جنس این لباس ساندا فلامنت طرح زنبوری می باشد که ترکیبی از نخ و پلی استر است . ولی با توجه درصد کم پلی استر به کار رفته در بافت این نوع فلامنت ، از نظر خنک بودن و عدم ایجاد حساسیت پوستی در اثر تعریق ، جنسی بسیار سبک و خنک و در عین حال مرغوب و بادوام در برابر شست و شو می باشد . با توجه به اینکه در رشته ساندا از ضربات دست و پا به صورت همزمان استفاده می شود ، این مورد دقیقا در برش و دوخت این لباس به جهت راحتی ضربات پا لحاظ گردیده و به شما این اطمینان داده می شود در تهیه این لباس ساندا معرفی شده نهایت استانداردهای فنی دوخت و برش به منظور راحتی بیشتر در اجرای فنون و ضربات و در عین حال کیفیت و دوام در نظز گرفته شده است .

لباس تالو

پیراهن تالو دارای یقه مدل چینی و هفت عدد بند به شکل دکمه لباس و دارای آستین‌های کوتاه یا بلند می‌باشد.
برای تای چی چوان، پیراهن آستین بلند استفاده می‌شود که نباید در هنگام پایین بودن دست شخص، آستین از شست وی پایین‌تر باشد و شلوار مدل چینی با کمر کش دار و بندهایی جهت سفت کردن کمر شلوار.
لباس تالو از هر جنسی و با هر رنگی قابل استفاده می‌باشد.
تمامی لباس باید دارای نوار ۳ سانتیمتری باشد که از نظر جنس و رنگ می‌تواند از خود لباس متمایز باشد.
یک کمر بند نرم به غیر از تای چی چوان که از لحاظ جنس و رنگ می‌تواند متفاوت باشد. قبل از خرید لباس ووشو حتماً از سبک ورزشی خودتون مطمئن شوید.

معرفی رشته کنگفو

لباس کنگفو از دو بخش «کونگ» یا «گونگ» در زبان چینی به معنای کار، فعالیت، شایستگی و «فو» تشکیل شده است که در زبان چینی هم به معنی انسان است و هم پسوندی با معانی گوناگون اگر فو را در معنای اول آن در نظر بگیریم معنی کونگ فو چیزی شبیه به «دستاورد انسان» خواهد بود و در صورتیکه آنرا پسوند بدانیم معنای آن «فعالیت و تلاشی که با صرف وقت و انرژی قابل توجه بدست می‌آید» خواهد بود.
ورزش رزمی کونگ فو، تمام حرکات آرام و ظریف، از روش گام برداشتن در تای چی گرفته تا چرخش سریع و حرکات نمایشی در ووشو، و نیز حرکات سریع در فاصله نزدیک یک مبارز وینگ چون و هر حرکت دیگر ما بین آن‌ها را شامل می‌شود.

انواع سبک‌های کونگ فو

تو آ

کونگ فو توآ، یک هنر رزمی کاملا ایرانی است که بر تن و روان سالم‌تر تمرکز می‌کند. این ورزش توسط ابراهیم میرزایی در سال۱۳۴۸ تاسیس گردید. کونگ فو توآ دارای هفت مایگاه است که به جز مایگاه اول که به تمرینات فیزیکی و فعالیت‌های جسمی می‌پردازد، بقیه به جنبه‌های علمی، عرفانی و پزشکی در خصوص تن و روان تاکید دارد.

جنگاوران

بنیانگذاری و تأسیس کمیته جنگاوران کونگ فو از سال ۱۳۴۹ در باشگاه سرباز با حضور اساتید برجسته و مربِیانی که با هدف یادگیری، توسعه و آموزش این سبک گرد هم آمده بودند انجام شده است.

من تو ما (نیو کونگ فو سابق)

هنر رزمی نیو کونگ فو (من تو ما) یا بعبارت دیگر توسعه شیوه نوین درایت، دانایی و توانایی سبکی است که تمام اصول و فنون تکنیکی و تاکتیکی آن بر اساس موازین علمی در پیوندی ارگانیک و سیستماتیک طراحی شده و از زیباترین حرکات فنی و فیزیکی هم برخوردار می‌باشد و هیچگاه فرسوده و کهنه نمیشود چون ماهیت تغییر پذیری نوآوری و بروز شدن دارد.

پرتوآ

ایده اصلی ارائه ورزش رزم پهلوانی (پرثوآ) در سال ۱۳۶۰ به وسیله استاد فقید «پهلوان رحمت» که از پیشکسوتان و پهلوانان ورزش باستانی بود ارائه شد. رزم پهلوانی پرثوآ، برآمده از شیوه‌های رزم بومی و محلی ایرانیان است من جمله، آیین‌های رزم پهلوانی خراسان (چوخه و رقص شمشیر)، مازندران (لوچو و لیفا)، کردستان (رقص هل پرکه)، گیلان (گیل مردی)، سیستان و بلوچستان (رقص چوب)، بختیاری (خلعت پرت کن)، لرستان، ترکمن (رقص خنجر) و… که تلفیقی از فرهنگ رزم ایرانی و با حرکات موزون آیینی و برگرفته از آداب و سنن کهن ایرانیان است که به صورت با سلاح و بدون سلاح انجام می‌شوند.

پارس رزم (فری کونگ فو سابق)

سبک فری کونگ فو یکی از سبک‌های کونگ فو در سطح کشور میباشد که تمام تکنیک‌های آن آزاد است و ممنوعیتی ندارد. استاد داریوش نظرزاده که سال‌ها افتخار حضور در جبهه‌های جنگ و سالهای سخت اسارت را داشتند، این سبک را بنیان نهادند.

آرتا کابر (فول کونگ فو)

توآدو (مدرن کونگ فو)

هنررزمی توآدو، به عنوان یک هنر رزمی ایرانی، درسال ۱۳۷۶ با بهره جویی از فرهنگ و ریشه فنون رزمی درایران، توسط استاد رضا خوش سرور (دارای سابقه فعالیت در کونگ فو از سال ۱۳۵۶- اولین سرمربی تیم ملی کونگ فو، ووشو جمهوری اسلامی ایران در بخش مبارزات سان شو در سال ۱۳۷۵) ابداع شد و سعی برآن شد تا تمامی سنین بتوانند ازاین هنر رزمی ایرانی بهره‌مند شوند.

لباس کونگ فو

لباس کونگ فو شامل پیراهن ساده و معمولی مشکی که تمام قسمت‌های بدن را می‌پوشاند، معمولاً از جنس نخی و الیاف کتان است تا عرق بدن را جذب کند و دارای تعدادی بند میباشد که بعنوان دگمه برای بستن جلوی لباس کونگ فو استفاده می‌شود. کمر شلوار کونگ فو طوری پهن و سفت طراحی شده که مهره‌های قوس کمری ستون مهره را محافظت می‌کند. (موقع وارد شدن نیرو و فشارهای زیاد از حرکت مهره‌ها به روی هم و آسیب دیده‌گی آن‌ها جلوگیری می‌کند). در قسمت مچ پا نیز شلوار کونگ فو، عضلات و زردپی مچ پا را محکم نگه می‌دارد و از آسیب دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

«موی تای» یکی از کارآمدترین هنرهای رزمی و روش دفاعی از خود است که در آن ترکیبی از فنون مشت، آرنج، بازو و پا به شکل تخصصی برای حمله و دفاع استفاده می شود. موی تای یا به بیانی دیگر «بوکس تایلندی» که در زبان انگلیسی تای بوکسینگ نامیده می شود، هنری رزمی و ملی کشور تایلند است و به عنوان بخش ضروری فرهنگ مردم تایلند از دوران کهن بر جای مانده است و قدمت آن با تاریخچه مردم «تای» آمیخته شده است. در گذشته مردم تایلند هنگام نبرد با کشورهای دیگر جهت تقویت روحیه نیروهای خود دعاهای خاصی می‌خواندند و به جز شلوار و پیراهن سنتی از پارچه‌ و کمربندهای مخصوص به عنوان محافظ در مقابل نیروهای هیپنوتیزم‏ کننده استفاده می‌کردند. این هنر رزمی با بوکس متفاوت است زیرا در آن پاها ، آرنج ها ، زانوان و همچنین ضربات مشت به یک اندازه به کار می روند. بنابراین آن را می توان به نوعی یک هنر رزمی آزاد به شمار آورد.

نینجوتسو نینجا لباسهای مشکی

نینجوتسو از دو کلمه ی نین به معنی بردباری و تحمل در عین استقامت و قدرت و همچنین جوتسو به معنای هنرتشکیل شده است. این دو کلمه درکنار هم معنای سبکی از زندگی را معرفی میکند.نینجوتسو در کلمه به معنی هنر پنهانی است که این نوع هنر رزمی برای دفاع از خود و رسیدن به مهارتهای ویژه رزمی برای مقابله با دشمن است. سبکی که علاوه بر تاکید بر مهارت های رزمی و تقویت قدرت بدنی، داشتن روح و روانی زلال و آزاد و فکر و اندیشه ی قوی یک جنگجو را هم پرورش میدهد. در این ورزش رنگ لباس نینجوتسو معمولا از رنگهای تیره: مشکی یا زرشکی تیره استفاده میکنند. این رنگها به خوبی با تاریکی شب در می آمیخت و سبب می شد که نینجا اگر نه کاملا ولی خیلی به سختی دیده شود.

درجه بندی نینجوتسو

نینجوتسو هنررزمی آزاد و بدون هیچ محدودیتی در انجام حرکات است اما این بدون حد و مرز بودن شامل مبارزات رسمی و باشگاهی نمی باشد. بعضی از ضربات در مسابقات نینجوتسو خطرناک و خطا محسوب می شود که مبارزان درصورت انجام جریمه می شوند. در این رشته زرمی هم مانند کاراته و تکواندو برای ارتقاء درجه هنرجویان از کمربند استفاده می کنند، اما با این تفاوت که در نینجوتسو رنگ کمربند بعد از شماره ی کمربند ملاک درجه بندی است. در سیستم درجه بندی نینجوتسو، رزمی کاران به دو دسته کیو و دان تقسیم می شوند.

کیو

کیو ۱۰: کمربند سفید (مبتدیان بعد از گذراندن یک الی دو ماه این کمربند را می بندند)

کیو ۹: کمربند زرد

کیو ۸: کمربند زرد

کیو ۷: کمربند بنفش

کیو ۶: کمربند بنفش

کیو ۵: کمربند بنفش

کیو ۴: کمربند سبز

کیو ۳: کمربند قرمز

کیو ۲: کمربند قهوه ایی

کیو ۱: کمربند مشکی

بعد از کسب کمربند مشکی رزمی کاران نینجوتسو باید برای دریافت دان خود اقدام کنند. درجه بندی دان از ۱ تا ۱۵ است که هرچه به بالاتر می رود مراحل سخت تر است و باید یک مبارز سختکوش و سریع باشید تا این مراحل را بگذرونید.

مبتدیان را در این ورزش به اصطلاح شوشین شاه و اساتید را به دلیل حرفه ایی شدن در هنرهای رزمی هاتسومی سنسی می شناسند.

لباس نینجوتسو یک ماسک سیاهرنگ، ژاکت، شلوار، کمربند و کفش سیاه رنگ است که همه این لباسها نرم هستند تا در زمان حرکت صدایی ایجاد نکنند.لباس اصلی نینجاها دارای قسمتی به نام هاکیما می باشد. مربی (هاتوری هانزو) یک شال بزرگ سیاه رنگی دارند که انرا”ردای نامرئی” می نامند. لباس نینجا را شینوبی شو کوزو می نامند. جنس لباس نینجوتسو معرفی شده از فلامنت بوده و دارای کیفیت دوخت و تن خور عالی می باشد که از ۴ تکه تشکیل می شود: ۱٫کت ۳٫کلاه پارچه ای۲٫شلوار ۴٫دستکش پارچه ایی یا ساعدبند. لذا به شما این اطمینان خاطر را می دهیم که علاوه بر اینکه لباسی با کیفیت و خوش فرم به تن خواهید کرد ، از لحاظ ماندگاری و عدم افت کیفیت پارچه در شست و شوهای مکرر آسوده خاطر خواهید بود.

لقب‌ها در نینجوتسو :

– هنرجوی مبتدی آغازگر شوشین شا shoshinsha

– هنرجوی رسمی (سازمان یافته) اوچی دی شی uchi deshi

– هنرجوی بالای دوسال کارکرده کوهای kohai

– هنرجوی ارشدبالای ۴سال کارکرده سن پای senpai

– کمک مربی ومربی ( مشکی دان ۲) سن سی sensei

– معلم جوان (دان ۳تا۴) شی دوشی هو … shidoshi-ho

– مربی باتجربه دان ۵ الی ۷ شی دوشی shidoshi

– ارشدمربیان دان ۷الی ۹ شیهان

– لقب بالاترین مسئول سبک درجهان(پدر) سوک Soke

– بنیانگذار و پایگذار روشی نوین کانچو

سلاح های مورد استفاده در لباس نینجا پسرانه

از جمله سلاح هایی که در لباس نینجا دخترانه استفاده می کنند: نینجاتو (شمشیر نینجا)-کاتانا-اشیکو-شوکو-هوکو-اونو-چیگیریکی-بو (چوب بلند)-هانبو (چوب کوتاه)- سایکاما– جوته-کوساری فوندو-کوساری کاما-کوساری تانتو-تانتو-نانچیکو-ناگیناتا-یاری-بوکن (شمشیر چوبی)-شوریکن-بو شورایکن-کونای-تتسوبیشی-مِتسوبیشی

تکواندو هیانگ itf

اصطلاحات کره ای هیانگ، پومسه و teul (به معنی “شکل” یا “الگوی”) برای اشاره به اشکال هنرهای رزمی است که معمولا در هنرهای رزمی کره ای مانند تکواندو و تانگ سو انجام می شود.

هیانگ اغلب به عنوان هیانگ romanised. این اصطلاح عمدتا در سبک های پیش از تکواندو مورد استفاده قرار می گیرد، که اغلب به عنوان تکواندو سنتی نامیده می شود.
Pumsae اغلب به عنوان poomsae یا poomse romanised است. این اصطلاح در درجه اول در تکوونو / تایوان تکیه دارد.
Teul اغلب به عنوان tul وارد شده است. این اصطلاح عمدتا در تکواندو به سبک ITF مورد استفاده قرار می گیرد.
هیانگ یک دنباله دار سیستماتیک و پیشگفتار از تکنیک های رزمی است که با استفاده از یک سلاح یا بدون آن انجام می شود. در dojangs سنتی (سالن های آموزشی)، هیانگ در درجه اول به عنوان یک نوع از آموزش فاصله است که مفید است در توسعه mushin، سینتیک مناسب و استعداد ذهنی و فیزیکی استفاده می شود. هیانگ ممکن است شبیه مبارزه باشد، اما به لحاظ هنری غیر مبارزه و با هم ترکیب شده است، به عنوان یک ابزار تهویه موثر. توانایی یک نفر برای یک هیانگ خاص ممکن است در رقابت مورد ارزیابی قرار گیرد. در چنین مسابقات، هیونگ توسط هیأت قضایی ارزیابی می شود که بر اساس بسیاری از عوامل، از جمله انرژی، دقت، سرعت و کنترل، امتیاز می گیرد. در مسابقات غربی، دو کلاس عمومی هیانگ وجود دارد: خلاق و استاندارد. هیانگ خلاق توسطسازنده ایجاد شده و به طور کلی بیشتر آکروباتیک در طبیعت است و لزوما منعکس کننده اصول جنبشی ذاتی در هر نظام رزمی نیست.

پومسه چیست

پومسه تکواندو یک فرم یا پومسه یک الگوی تعریف شده از حرکات دفاع و حمله است که در تکواندو مطرح شده است

اصطلاحات کره ای hyeong، پومسه و teul (به معنی “شکل” یا “الگوی”) برای اشاره به اشکال هنرهای رزمی است که معمولا در هنرهای رزمی کره ای مانند تکواندو و تانگ سو انجام می شود.
Hyeong اغلب به عنوان hyung romanised. این اصطلاح عمدتا در سبک های پیش از تکواندو مورد استفاده قرار می گیرد، که اغلب به عنوان تکواندو سنتی نامیده می شود.
Pumsae اغلب به عنوان poomsae یا poomse romanised است. این اصطلاح در درجه اول در تکوونو / تایوان تکیه دارد.
Teul اغلب به عنوان tul وارد شده است. این اصطلاح عمدتا در تکواندو به سبک ITF مورد استفاده قرار می گیرد.
Hyeong یک دنباله دار سیستماتیک و پیشگفتار از تکنیک های رزمی است که با استفاده از یک سلاح یا بدون آن انجام می شود. در dojangs سنتی (سالن های آموزشی)، hyeong در درجه اول به عنوان یک نوع از آموزش فاصله است که مفید است در توسعه mushin، سینتیک مناسب و استعداد ذهنی و فیزیکی استفاده می شود. Hyeong ممکن است شبیه مبارزه باشد، اما به لحاظ هنری غیر مبارزه و با هم ترکیب شده است، به عنوان یک ابزار تهویه موثر. توانایی یک نفر برای یک hyeong خاص ممکن است در رقابت مورد ارزیابی قرار گیرد. در چنین مسابقات، هیونگ توسط هیأت قضایی ارزیابی می شود که بر اساس بسیاری از عوامل، از جمله انرژی، دقت، سرعت و کنترل، امتیاز می گیرد. در مسابقات غربی، دو کلاس عمومی hyeong وجود دارد: خلاق و استاندارد. Hyeong خلاق توسط سازنده ایجاد شده و به طور کلی بیشتر آکروباتیک در طبیعت است و لزوما منعکس کننده اصول جنبشی ذاتی در هر نظام رزمی نیست.

تکواندو در المپیک

تاریخچه کلمه تکواندو از سه بخش تشکیل می‌شود « ضربه زدن دفاع کردن و شکستن توسط ضربه زدن دفاع کردن و شکستن توسط دست راه و روش

شواهد قابل اعتمادی وجود دارد که شکل امروزین تکواندو از رشته‌های رزمی «سوباک» و «تکوان» که در دوران حکومت سلسله گوگوریو (۳۷ ق.م تا ۶۶۸ م) در شمال کره تمرین می‌شده، اقتباس شده‌است. در این دوران اهمیت زیادی به توانائیهای جنگی داده می‌شد و مسابقات منظمی برگزار می‌شد، شامل؛ رقص با شمشیر، تیراندازی، نبرد تن به تن، مبارزه‌ای که در آن دو نفر با شکستن یخ روی دریاچه وارد آب سرد شده و به مبارزه می‌پرداختند.
در دوران پادشاهی شیلا (۵۷ م تا ۹۳۵ م) که بر بخش‌های جنوبی شبه جزیره کره حکم می‌راند نیز توجه خاصی معطوف هنرهای رزمی بود. در این حکومت سازمانی نظامی، آموزشی، اجتماعی به نام «هوارانگ دو» وجود داشت، آموزش انواع هنرهای رزمی به ویژه سوباک نیز از جمله فعالیت‌های این سازمان بود.
اگرچه در این دوران هوارانگ دو فنون گلاویزی و ضربات دست فراوانی را وارد سوباک کرد، اما پس از آن میل چندانی به تمرین این نوع فنون در کره وجود نداشت و این رشته به شکل اولیه آن که بر مبنای ضربه زدن و جلوگیری از نزدیک شدن دشمن استوار بود، ادامه یافت. تکنیک‌های گلاویزی سوباک که «یوسول» نامیده می‌شد، بعدها با ورود به ژاپن پایه گذار ورزش «جودو» شد.
تمرین هنرهای رزمی در زمان امپراتوری قدرتمند «کوریو» (۹۳۵ تا ۱۳۹۲) نیز رواج زیادی داشت، در جشن‌های سالانه گوناگونی که در این سلسله برگزار می‌شد، علاوه بر ورزشهای رزمی به مسابقات کشتی و چوگان نیز بهای زیادی داده می‌شد.

تکواندوی نوین پس از جنگ جهانی دوم با کوشش استادان هنرهای رزمی کره جنوبی و با تلفیق رشته اوکیناوایی کاراته به ویژه سبک شوتوکان، هنرهای رزمی چینی و هنرهای رزمی سنتی کره‌ای همچون تکیون و سوباک پایه‌گذاری شد. استیل خاص این رشته هجومی که متکی بر ضربات پا با حداکثر قدرت و سرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تاکید دارد، آن را از تمام سبک‌های رزمی موجود در دنیا متمایز می‌کند.

فدراسیون جهانی

تلاش برای بازسازی تکواندو و بازگرداندن آن به حالت اصلی خود در نهایت منجر به تبدیل این رشته به ورزش ملی کره و محبوبترین سبک رزمی در سراسر دنیا شد:
۱۹۵۹ – «انجمن تا سو دو» تأسیس شد. هدف این نهاد ایجاد یگانگی در هنرهای رزمی کره‌ای بود.
۱۹۶۲ – تکواندو به عنوان یک بازی رسمی به چهل و سومین دوره بازی‌های ملی کره جنوبی وارد شد.
۱۹۶۵ – «انجمن تا سو دو» به«انجمن تکواندو» تغییر نام داد.
۱۹۷۲ – کوکی وان تأسیس شد. این باشگاه تا امروز بالاترین مرجع فنی تکواندو بوده‌است.
۱۹۷۳ – تأسیس فدراسیون جهانی تکواندو(WTF)

انواع کمربند در تکواندو

  1. کمربند سفید ( پک تی ) :نشانگر صداقت , پاکی , صفا , صمیمیت , صلح و دوستی و برادری می باشد که به عنوان دانه محسوب می شود
  2. کمربند زرد ( نورانگ تی ) :به عنوان خاک و اب و بارور ساختن کمربند سفید است .
  3. کمربند سبز (نوک تی ) :به عنوان جوانه ای که از خاک می روید.
  4. کمربند ابی ( چونگ تی ) :به عنوان اب , هوا و اکسیژن است که به جوانه کمک می کند تا ریشه نماید .
  5. کمربند قرمز (هونگ تی ) :گلی که شکفته است .
  6. کمربند مشکی ( هوک تی ) :به عنوان میوه ان گل است که درون هر میوه دانه هایی است که به عنوان شاگردان و یا هر دانه به عنوان یک دان است .

عملکرد ایران در تکواندو المپیک

ایران در رشته تکواندو عملکرد بسیار خوبی در المپیک ها داشته است به طوری که ۶ مدال ایران در المپیک برای تکواندو است. ایران تنها در ۴ شاخه اصلی موفق به کسب مدال شده است که تکواندو یکی از آن ها بود.هادی ساعی اولین مدال آور تکواندوی ایران بود.

ورزش تکواندو

تکواندو از ورزش های رزمی و سنتی کشور کره است. البته آنچه ما امروزه به عنوان تکواندوی مدرن می شناسیم تحت تاثیر تکنیک های سایر ورزش های رزمی است.

ورزش چشم بادامی ها سال ۱۹۵۵ به خاطر کنار گذاشتن فنون رزمی قدیمی تشکیل شد.

بدون شک هر اسم و جمله ای یک معنی خاصی داره مثل کلمه آماتور که به افراد ناشی و تازه کار میگیم که در فرهنگ لغت انگلیسی همون معنی رو میده یا خیلی چیزهای دیگه اسم تکواندو هم معنی داره:

ت (Tae): به معنی پریدن،لگد و ضربه زدن با پا

کوان (Kwon): به معنای دفاع کردن،مشت زدن و ضربه زدن با دست یا مشت

دو (Do): به معنای هدف،هنر و روش

مانند کلمه آخر لباس جودو جوجیتسو هاپکیدو کاراته دو (نام اسم اصلی کاراته)

از مهم ترین هنرهای رزمی که تکواندو تحت تاثیر آن است کاراته ژاپنی ها است. علت این امر این است که از سال ۱۹۱۰ تا پایان جنگ جهانی دوم ژاپنی ها کشور کره را اشغال کرده بودند و در این سال ها ژاپنی ها سعی داشتند فرهنگ کره را از بین ببرند و از جمله از بین بردن و تغییر ورزش های سنتی کره را دنبال می کردند.

به همین علت تکواندو که ورزشی برخاسته از کشور کره است تحت تاثیر کاراته ژاپنی ها، سرعت و حرکات سریع را از این ورزش دریافت می کند اما بعد از جنگ جهانی دوم که کره ای ها مستقل شدند، این ورزش سنتی آنها هم به نوبه خود گسترش یافت و اگرچه به میزان کمی تحت تاثیر سایر هنرهای رزمی قرار گرفت اما به هر حال به نوبه خود دارای یک استیل خاص است که متکی بر ضربات پا با حداکثر قدرت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تاکید دارد، که همین عوامل آن را از سایر هنرهای رزمی جدا می کند.

واژه تکواندو از ۳ بخش تشکیل می شود که شامل <ت> به معنای پریدن، <کوان> به معنای ضربه زدن با پا و دست و خرد کردن اجسام سخت و <دو> به معنای راه و روش است. مهم ترین حقیقی که در مورد این ورزش اهمیت دارد این است که این ورزش نه تنها یک هنر ممتاز و برتر در زمینه دفاع شخصی است بلکه ورزشی بسیار مفید برای ذهن هم به شمار می رود. تمرینات تکواندو باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد ورزشکار می شود و همین مساله باعث می شود تا در مواجهه با رقیب بتواند بر او غلبه کند. درضمن این اعتماد به نفس زیاد به کل زندگی فرد تعمیم پیدا می کند و به افراد قدرت مقابله بهتر با مشکلات را هم می دهد. بد نیست کمی در مورد قوانین این ورزش بدانیم.

● قوانین تکواندو

این ورزش در سه دوره ۲ دقیقه ای برگزار می شود که بین هر کدام از این زمان ها ورزشکار به مدت یک دقیقه استراحت می کند. هیات داوران از ۴ نفر تشکیل شده است که ۳ داور در جایگاه مخصوص در کنار زمین می نشینند و یک داور هم در وسط زمین مسابقه را کنترل می کند. یادتان باشد وقتی می خواهید این ورزش را انجام دهید حتما از وسایل ایمنی آن استفاده کنید. وسایل مورد استفاده عبارتند از: محافظ های ساق پا و در خانم ها: محافظ های پستان، محافظ دهان و دندان، محافظ سر در افراد تازه کار محافظ برای لگن هم وجود دارد که تازه کاران آنها را در زیر لباس خود می پوشند.

● جیروکی، چاگی

همانطور که قبلا اشاره کردیم در تکواندو از ضربات پا و دست استفاده می شود که این ضربات دارای نام های خاصی هستند. به ضربات مشت در تکواندو ضربات جیروگی می گویند که بسته به اینکه به کجای بدن برخورد کنند، به ۳ نوع تقسیم می شوند. در مبارزه تکواندو از ضربات پا استفاده زیادی می شود در تکواندو به این ضربات چاگی می گویند که خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که معروف ترین آنها به نام های دیت چاگی، آپ چاگی، پاکان آن مریان چاگی، یوپ چاگی، دولیو چاگی، آپ دولیو چاگی و موندولیا چاگی معروف هستند که بعضی از آنها را به کرات در گزارش های تلویزیونی شنیده اید.

● فلسفه رنگ

طور کلی ۶ کمربند در مقاطع گوناگون این ورزش وجود دارد.

۱) کمربند سفید: که نشان دهنده بی گناهی است. در این مرحله نو آموزان هیچ چیز در مورد تکواندو نمی دانند.

۲) کمربند زرد: نشان دهنده زمینی است که در آن گیاه جوانه می زند و در اصل تکواندو در نوآموز در حال شکل گرفتن است.

۳) کمربند سبز: نشان دهنده این است که این گیاه جوانه زده رشد می کند یعنی فنون تکواندو در حال پیشرفت است.

۴) کمربند آبی: نشان دهنده این است که گیاه در حال رشد به درخت تبدیل شده است. یعنی فنون تکواندو در ورزشکار به حد مطلوب رسیده است.

۵) کمربند قرمز: نشان دهنده خط است و در این مرحله ورزشکار باید مواظب حریف خودو او را دور نگه دارد.

۶) کمربند سیاه: درست نقطه مقابل سفید است. بنابراین نشان دهنده مهارت کامل در تکواندو است و نشان می دهد که دارنده این مهارت نسبت به تمام ترس ها و بدی ها نفوذناپذیر است. باید این نکته را هم یادآور شویم که هر کدام از این کمربندها خود دارای درجات متفاوتی است که آنها هم هر کدام برای خود فلسفه ای دارند. نکته جالبی که بد نیست درباره این ورزش بدانیم این است که برخلاف اینکه از نظر بعضی از افراد ورزش های رزمی با خشونت همراه هستند اما شاید اگر فلسفه این ورزش را بدانیم به ظرافت نهفته در این ورزش بیشتر توجه کنیم.

● تقویت بدن

علاوه بر تمرینات ذهنی، روحی و فلسفه زیبابی که در این ورزش وجود دارد، تکواندو می تواند در ساختن فیزیکی بدن هم کمک کننده باشد. در این ورزش تمام عضلات بدن به کار گرفته می شوند. تمرینات ورزشی این ورزش باعث می شود که چربی های شل در بدن از بین بروند. عضلات در اثر حرکات سریع و تکرار شونده کاملا انعطاف پذیر می شوند و شکل خاصی به خود می گیرند. علاوه بر ساخته شدن عضلات در ناحیه پا، حرکات دست باعث شکل گرفتن عضلات دست ها می شوند و همچنین چرخش های ایجاد شده در بالاتنه باعث خوش فرم شدن عضلات شکمی می شوند.

● تکواندو و زنان

یک توصیه خوب برای خانم ها این است که این ورزش بسیار برای بانوان مناسب است زیرا باعث شکل گرفتن و خوش فرم شدن عضلات شکم و زیر شکم، لگن و قسمت داخلی ران ها می شوند، یعنی دقیقا محل هایی که همیشه خانم ها از وجود چربی در این نقاط در عذابند. علاوه بر تمرینات عضلانی این ورزش در بهبود کارکرد سیستم قلبی عروقی هم بسیار کارآمد است.

● آسیب های تکواندو

حالا می رسیم به قسمت ناخوشایند ورزش تکواندو، یعنی آسیب های ایجاد شده شایع در این ورزش. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم بیشتر آسیب های ورزش تکواندو در حین مسابقات ایجاد می شوند نه در هنگام تمرینات. شایع ترین این آسیب ها شامل پارگی یا له شدگی در اعضای مختلف بدن است. به دنبال آن پیچ خوردگی به خصوص در ناحیه مچ پا، آسیب های زانو و شکستگی ها به ترتیب شایع اند. یعنی ناشایع ترین این آسیب ها شکستگی اندام ها مثل ساق پا، دست ها و انگشتان است. دیده شده است که این آسیب ها در ورزشکاران وزن ۶۵ تا ۷۵ کیلوگرم بیشتر ایجاد می شود. بد نیست در اینجا اشاره ای به آسیب دیدگی یکی از قهرمانان بزرگ کشورمان در ورزش تکواندو در بازی های آسیایی داشته باشیم.

هادی ساعی که به علت آسیب دیدگی در پای چپ و شکستگی در ناحیه انگشتان پای راست بعد از بازی اول خود در مقابل حریف اردنی باز هم به مقابله با سایر حریفان رفت و با وجود این آسیب ها بازهم موفق به کسب مدال برنز شد. در حال حاضر پا و دست ایشان در آتل است. ما به نوبه خود از زحمات این قهرمان محبوب قدردانی می کنیم ولی هادی ساعی، باید بیشتر مواظب دست ها و پاهای طلایی خودت باشی. اگرچه ما مهارت چندانی در ورزش نداریم اما به عنوان دوستداران تو خواهشمندیم در صورت آسیب دیدگی به مقابله با حریفان دیگر نروی. به هر حال از شما و از تمام تکواندوکارانی که باعث کسب مدال برای کشورمان شدند متشکریم. امیدواریم این ورزشکار عزیز، هر چه زودتر بهبودی کامل حاصل کنند. به هر حال اگر خواستید تکواندو را شروع کنید این بار به آن از دید فلسفی هم نگاه کنید و آن گاه ببینید چه لذتی از آن می برید.

بد نیست به فلسفه اساسی ورزش تکواندو که باعث می شود در ورزشکاران واقعی این رشته امید به زندگی تقویت شود اشاره ای داشته باشیم: تمایل داشتن به انجام دادن کارهای باارزش حتی اگر انجام آنها بسیار سخت باشد. مهربان بودن با افراد ضعیف و سخت بودن در برابر قوی تر ها. راضی بودن به مال و مقام مادی موجود و برعکس دنبال پیشرفت در معنویات و مهارت ها تا بی نهایت.

همیشه کاری را که شروع می شود باید به پایان رسانید، چه این کار بزرگ باشد چه کوچک.

لباس تکواندو کبریتی تور پومسه یک فرم یا پومسه یک الگوی تعریف شده از حرکات دفاع و حمله است.

که در تکواندو مطرح شده‌است. اصطلاحات کره‌ای هیانگ، پومسه و teul (به معنی “شکل” یا “الگوی”) برای اشاره به اشکال هنرهای رزمی است .

که معمولاً در هنرهای رزمی کره‌ای مانند تکواندو و تانگ سو انجام می‌شود.

فرم یا پومسه (pommes) یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزشی هنرهای رزمی می‌باشد.

فرم مجموعه ای از حرکات کلاسیک تکواندو شامل تکنیک‌های ایستادن، دست، پا و جابجایی است که براساس منطق طراحی شده‌اند.

البته برخی از اساتید باتجربه فرم‌هایی را شخصاً ابداع کرده اندو به تدریس آن‌ها می‌پردازند.

سابقه تاریخی فرم‌ها به قدت هنرهای رزمی است و هیچ هنر رزمی بدون فرم وجود ندارد.

در زمان‌های باستان که هنرهای رزمی به صورت مخفی وانفرادی تمرین می‌شد.

هنرجویان جهت تمرین تکنیک‌ها و مبارزه ناگزیر از اجرای دفاع‌ها و حملات در مقابل حریفان فرضی بودند.

بدین ترتیب فرم‌های اولیه پابه عرصه حیات نهادند. مسابقات پومسه تکواندو به صورت انفرادی (در ۵ رده سنی) و تیمی (در ۲ گروه سنی) برگزار می‌گردد. parsrazmtolidi.ir

هدف عمده از تمرین پومسه هماهنگی فیزیکی، فکری و روحی در هنر جو و انضباط فردی می‌باشد.

لباس تکواندو

لباس مخصوص تکواندو با نام توبوک (TOBOK) شناخته می شود.

توبوک شامل لباس تکواندو (سان گی)، شلوار(هائی)، و کمربند تکواندو(تی) است.

این لباس و استفاده از آن تنها برای استفاده در تمرینات نیست بلکه در مسابقات نیز این فرم از لباس استفاده می شود.

لباس تکواندو(TOBOK) سفید رنگ است و با یک کمربند در دور کمر پوشیده می شود.

توبوک در رنگ های دیگری نیز وجود دارد مانند رنگ مشکی که معمولا مربیان این ورزش در هنگام تمرینات از آن استفاده می کنند. در مسابقات تکواندوکاران باید از توبوک سفید استفاده کنند.

به طور کلی دو نوع توبوک وجود دارد، نوع اول توبوک ضربدری و نوع دوم توبوک بقه هفت و متداول ترین نوع آن توبوک یقه هفت یا پومسه (مبارزه) که در مسابقات شاهد استفاده از آن توسط تکواندوکاران هستیم.

درباره لباس کاراته

در زبان ژاپنی واژه “ گی ” به معنای لباس و یا لباس فرم و ” شیتا ” به معنی شلوار می باشد.

از این رو لباس کاراته ” گی کاراته ” شناخته می شود.

لباس کاراته در واقع ژاکت سفیدی از جنس نخ پنبه است که در داخل آن گره ای برای بستن لباس از داخل قرار دارد که پس از بسته شدن لباس بقه آن مانند حرف v لاتین قرار می گیرد.

این ژاکت سفید به همراه ” شیتا ” شلوار پوشیده شده و یک کمربند رنگی بنا بر درجه مهارت ورزشکار بر روی لباس بسته می شود. رنگ لباس رسمی کاراته سفید است اما رنگ های مشکی ، قرمز و آبی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

لباس کاراته باید به اندازه ای آزاد باشد که ورزشکار بتواند به آسانی مچ ها و بازو را حرکت داده و ضربه بزند.

طول لباس باید به قدری باشد که باسن را پوشانده و تا ران ها امتداد داشته باشد و زمانی که کمربند بر روی لباس بسته می شود.

بایستی بین ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر در زیر کمربند امتداد داشته باشد تا در زمان اجرای حرکات لباس باز نشود.

آستین لباس باید بر روی مچ قرار گیرد اما می تواند به قدری کوتاه باشد که تا روی ساعد دستان قرار گیرد.

در هنگام پوشیدن لباس قسمت سمت چپ لباس بر روی قسمت راست قرار گرفته و بسته می شود.

 

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!