دستگاه اتوکلاو چیست و انواع آن

21 ژانویه 2023
۰ 193 views

اتوکلاو یکی از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی می باشد که با بهره مندی از حرارت بخار آب تحت فشار، برای استریل کردن کاربردی می باشد. سترون سازی که همان استریل کردن یا نابود کردن تمامی اشکال حیات(میکروبی) از طریق حرارت بخار آب تحت فشار و یا مواد غیر متحرک که شامل روش هایی همچون شیمیایی و غیر شیمیایی می باشد. بیشترین کاربرد این دستگاه در پزشکی جهت استریلزاسیون و همچنین در صنایع شیمیایی جهت به عمل آمدن پوشش ها و پکلانش لاستیک و همچنین سنتز هیدوترمال می باشد. امروزه مراکز زیادی اقدام به فروش این محصولات از جمله رادیوگرافی و آر وی جی نیز می نمایند که می توانید به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام نمایید. در حال حاضر اتوکلاو ها در انواع مختلفی تولید می شوند که اتوکلاو خانگی، اتوکلاو آزمایشگاهی، اتوکلاو بیمارستانی و اتوکلاو دندانپزشکی را در بر می گیرد.

موارد استفاده از دستگاه اتوکلاو:

دستگاه اتوکلاو به شکل تخصصی و ویژه در دندان پزشکی، دامپزشکی، صنایع شیمیایی و صنایع مواد غذایی کاربرد دارد . برای برخی از داروها از جمله سرطان زا، رادیولوژی ها، مواد شیمیایی قابل تبخیر، سمی و قابل اشتعال شما نمی توان از اتوکلاو بهره برداری کرد. دستگاه اتوکلاو جهت تمیز کردن، آلودگی زدایی و ذخیره سازی مواد مورد استفاده می شود. ضمن اینکه از این دستگاه جهت حذف مطئن شی بهره بردای می گردد. برخی دیگر از استفاده های این دستگاه در بر گیرنده ایجاد محیط مناسب جهت کشت باکتری، سترون کردن لوازم آلوده، تهیه وسایل مورد استفاده در نمونه گیری می باشد.

رادیوگرافی چیست ؟

رادیوگرافی یا پرتونگاری که به نام عکس برداریمیز شناخته می شود به عنوان یک روش تصویربرداری پزشکی به شمار می رود که به کمک آن می توان به نوعی درون بدن انسان را مشاهده کرد و به این صورت به تشخیص درست بیماری کمک زیادی نمود. این تصویربرداری توسط تابش اشعه ایکس x-ray صورت می گیرد. اشعه ایکس از پوست و عضلات عبور می نماید و به صفحه حساس برخورد خواهد کرد. رنگ این قسمت ها پس از ظاهر شدن سیاه خواهد شد.

بر خلاف آن نیز استخوان مانع عبور اشعه ایکس می شود و آن نواحی پس از ظاهرشدن سفید دیده خواهد شد. به این دلیل در یک عکس رادیوگرافی قسمت هایی که استخوان ها متراکم تر و محکم ترند سفید تر و بعضی دیگر کمتر سفید هستند. نواحی ای مثل هوا یا گاز درون روده که اشعه ایکس کاملا بدون هیچ مشکلی عبور خواهد کرد کاملا سیاه می باشند و نقاط دیگر که مختصری جلوی عبور اشعه را می گیرند همانند عضلات، خاکستری مشاهده می شوند.

نکات مهم قبل از انجام رادیوگرافی

قبل از انجام رادیوگرافی لازم است هر گونه اشیا فلزی را از بدن خارج نمایید. توجه داشته باشید که رادیوگرافی را در زمان بارداری استفاده ننمایید مگر با مجوز پزشک معالج در شرایط ضروری، لذا خانم ها می باشد کارشناس رادیولوژیست را از احتمال بارداری خود آگاه سازید. به دلیل عکس برداری ناحیه مورد مورد نظر توسط اشعه ایکس روی فیلم قرار می گیرد و اشعه پس از عبور از پوست به بخش مورد نظر تابیده می شود. سپس با برخورد به صفحه حساس و رنگ این قسمت بعد چاپ به شکل سیاه دیده می شود اما بخش هایی که استخوان دارد اشعه عبور نخواهد کرد و به شکل رنگ سفید دیده می شود همچون افتادن سایه روی دیوار دیده می شود. لذا در یک عکس رادیوگرافی استخوان های محکم تر سفید تر و آن ها که کمتر می باشند کمرنگ تر می شود.

سنسور آر وی جی چیست ؟

RVG آر وی جی که عبارت کوتاه شده رادیوویزوگرافی (Radio Viso Graphy) است به عنوان جایگزینی برای رادیوگرافی اشعه ایکس در دندانپزشکی کاربرد دارد. تکنیک آروی ‌جی را به عنوان یک روش نسبتا جدید در تصویربرداری دندان می دانند که نیاز به فیلم رادیوگرافی، ظهور و ثبوت را از بین خواهد برد.

سیستم تصویربرداری RVG اغلب در مطب و کلینیک دندانپزشکی کاربرد دارد، آروی جی به عنوان جدیدترین نوآوری موجود در رادیوگرافی دیجیتال شناخته می شود که بالاترین وضوح تصویر را ارائه می کند. سنسور RVG یک حسگر، مانیتور و اجزای میکرو رایانه در بر می گیرد.

مزایا آر وی جی

از مزایای مهم سنسور RVG که دُز اشعه حدود ۷۵ درصد در این روش کاهش یافته می باشد به این صورت که می توان گفت اصلا وجود ندارد. ضمن اینکه نیازی به فیلم رادیوگرافی تاریکخانه و داروی ظهور و ثبوت فیلم نمی باشد. سنسور آر وی جی دارای یک سنسور از نوع سی سی دی یا CMOS می باشد که معمولا در دهان بیمار گذاشته می شود، به گونه ای که سطح حساس آن در مقابل هد رادیوگرافی باشد. سنسور رادیوگرافی RVG همان نقش فیلم را ایفا کرده و با تاباندن اشعه این سنسور تصویر را بلافاصله بر روی کامپیوتری که به آن متصل است، انتقال می دهد. سنسور از اندازه‌ های مختلف در جهت متناسب شدن با اندازه دهان افراد مختلف ساخته شده است.

دنتی شاین Denty Shine به عنوان یکی از مراکز تجارت دندان پزشکی ایران شناخته می شود که در گرایش فروش تجهیزات دندان پزشکی فعالیت دارد. این مجموعه به عنوان یکی از مراکز معتبر و شناخته شده بوده که انواع تجهیزات دندان پزشکی را ارائه می دهد. به طور کلی این محصولات ضمن کیفیت و برخورداری از گارانتی های معتبر از قیمت مناسبی برخوردار می باشد. همچنین می توانید از طرق وب سایت این مجموعه به نشانی dentyshine.com اقدام به خرید غیر حضوری نموده و اطلاعات جامعی از این تجهیزات کسب نمایید. شایان ذکر است این مجموعه دارای سابقه بالایی در ارائه انواع محصولات و تجهیزات دندان پزشکی بوده و طی این سال ها ثمر و بازخورد تمامی سخت کوشی ها باعث فروش تجهیزات دندان پزشکی در همه ی مراکز استان ها و شهرستان ها شده است. شما می توانید انواع تجهیزات اعم از یونیت دندانپزشکی وصال گستر و یونیت ارزان را از این مرکز تهیه نمایید.

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!